How to Tell Wild Animals: Explanation

 

How to Tell Wild Animals – Carolyn Wells


 

 

 

 

 


How to Tell Wild Animals: Explanation


 

 

Introduction

"How to Tell Wild Animals" by Carolyn Wells is a humorous and light-hearted poem included in Class 10 English textbook, First Flight. The poem explores the characteristics of various wild animals and playfully describes how one might identify them in the wild. Instead of presenting the information in a serious or scientific way, the poet uses wit, exaggeration, and rhyming couplets to make the descriptions entertaining.

The poem is not just about recognizing wild animals but also about enjoying the beauty and diversity of nature. It uses a mix of comedy, imagination, and poetic techniques to create a delightful and memorable piece for readers.

 

परिचय

कैरोलीन वेल्स की हास्यपूर्ण और रोचक कविता "How to Tell Wild Animals" कक्षा 10 के पाठ्यक्रम की First Flight पुस्तक में शामिल है। यह कविता विभिन्न जंगली जानवरों के गुणों को एक मजेदार और काल्पनिक ढंग से पेश करती है, जिसमें उन्हें पहचानने के तरीके बताए गए हैं। कवि वैज्ञानिक तथ्यों के बजाय व्यंग्य, अतिशयोक्ति, और तुकांत पंक्तियों का उपयोग करते हुए कविता को मनोरंजक बनाते हैं।

यह कविता केवल जानवरों को पहचानने की बात नहीं करती बल्कि प्रकृति की सुंदरता और विविधता को सराहने का भी संदेश देती है। यह हास्य, कल्पना और काव्यात्मक तकनीकों का मिश्रण है, जो पाठकों के लिए इसे दिलचस्प और यादगार बनाती है।


 

Stanza-by-Stanza Explanation

1.  Stanza 1: The Asian Lion

The poem begins with a description of the Asian lion. The poet humorously suggests that if you ever meet a large, tawny-colored animal with a terrifying roar that makes you feel as though you’re going to die, you’ve just encountered an Asian lion.

o    Analysis:
The poet exaggerates the roar of the lion to create humor. The description plays on the stereotype of the lion as a fearsome predator. The mention of feeling like you're dying adds a playful touch, emphasizing the lion’s overwhelming power.

o    Purpose:
The stanza introduces the tone of the poem—funny and exaggerated, making the reader smile while learning about the lion’s characteristics.

 

अध्याय-वार व्याख्या

1.  पहला पद: एशियाई शेर

कविता की शुरुआत एशियाई शेर के वर्णन से होती है। कवि मजाकिया अंदाज में कहते हैं कि यदि आपको कभी एक बड़ा, सुनहरे भूरे रंग का जानवर मिले जिसकी डरावनी गर्जना सुनकर आपको लगे कि आपकी जान खतरे में है, तो आप एशियाई शेर से मिल रहे हैं।

·         विश्लेषण:
कवि शेर की गर्जना को बढ़ा-चढ़ाकर पेश करते हैं, जिससे हास्य उत्पन्न होता है। शेर को डरावने शिकारी के रूप में दिखाने का यह तरीका उसे मजाकिया अंदाज में पेश करता है। मौत के करीब होने की बात कविता को एक चुटीला स्वर देती है।

·         उद्देश्य:
इस अध्याय में कविता का मजाकिया और अतिशयोक्तिपूर्ण स्वर स्थापित किया गया है, जिससे पाठक हंसते हुए शेर के गुण समझें।


 

2.  Stanza 2: The Bengal Tiger

Next, the poet describes the Bengal tiger. She explains that if a creature with black and orange stripes jumps at you and starts eating you, it is likely a Bengal tiger.

o    Analysis:
The poet again uses humor and exaggeration. Instead of warning the reader to run away, she humorously describes being eaten as a way to identify the tiger. The imagery of "black stripes on a yellow hide" gives a clear picture of the tiger’s appearance.

o    Purpose:
The stanza captures the tiger’s ferocity while keeping the tone light-hearted. It highlights the tiger’s striking appearance and dangerous nature.

 

 

2.  दूसरा पद: बंगाल टाइगर

इसके बाद कवि बंगाल टाइगर का वर्णन करते हैं। वह बताते हैं कि यदि एक काले और नारंगी धारियों वाला जीव आप पर झपट पड़े और आपको खाने लगे, तो वह निश्चित रूप से बंगाल टाइगर है।

  • विश्लेषण:
    कवि फिर हास्य और अतिशयोक्ति का उपयोग करते हैं। पाठकों को भागने की सलाह देने के बजाय, वह मजाकिया ढंग से बताते हैं कि खुद को खाए जाते देखना इसे पहचानने का तरीका है। "काले धब्बे पीले शरीर पर" का विवरण टाइगर की स्पष्ट छवि प्रस्तुत करता है।
  • उद्देश्य:
    यह अध्याय बाघ की खूबसूरती और खतरनाक प्रवृत्ति को हल्के-फुल्के अंदाज में प्रस्तुत करता है।

 

3.  Stanza 3: The Leopard

The leopard is described as an animal that can be identified by its spots. The poet humorously warns that if it leaps on you repeatedly and causes pain, it is definitely a leopard.

o    Analysis:
The repetition of "it will do no good to roar with pain" adds to the comedic tone, as it suggests that the leopard is relentless. The description of its spotted body provides a visual clue for identification.

o    Purpose:
The stanza showcases the leopard’s aggressive and persistent nature, balancing humor with factual information about the animal’s appearance and behavior.

 

 

3.  तीसरा पद: तेंदुआ

तेंदुए को पहचानने के लिए कवि कहते हैं कि यदि एक जानवर बार-बार आप पर झपटता है और आपको चोट पहुंचाता है, तो वह तेंदुआ है।

  • विश्लेषण:
    "चिल्लाने से कोई फायदा नहीं होगा" का वर्णन कविता में हास्य पैदा करता है और तेंदुए की निर्ममता को दिखाता है। तेंदुए के धब्बेदार शरीर का जिक्र जानवर की विशेषता को दर्शाता है।
  • उद्देश्य:
    यह अध्याय तेंदुए की आक्रामकता और उसकी पहचान को मजाकिया और तथ्यात्मक ढंग से दर्शाता है।

 

4.  Stanza 4: The Bear

Moving on to the bear, the poet humorously advises that if you’re hugged tightly by an animal, it’s a bear. She warns that the bear’s embrace is dangerous, and it’s not a friendly gesture.

o    Analysis:
The description of a bear "hugging" its prey is both funny and accurate. The poet cleverly personifies the bear’s actions as a hug, creating a sense of irony since the bear’s "hug" can be deadly.

o    Purpose:
The stanza uses humor to convey the bear’s strength and behavior while subtly reminding readers to be cautious of wild animals.

 

 

4.  चौथा पद: भालू

भालू का वर्णन करते हुए कवि कहते हैं कि यदि कोई जानवर आपको कसकर गले लगाए तो वह भालू है। लेकिन यह गले लगाना दोस्ताना नहीं, बल्कि घातक हो सकता है।

  • विश्लेषण:
    कवि भालू के शिकार को "गले लगाने" के रूप में पेश करते हैं, जो मजाकिया लेकिन सच है। इस तरह का वर्णन कविता को रोचक बनाता है।
  • उद्देश्य:
    यह अध्याय भालू की ताकत और स्वभाव को मजाकिया अंदाज में प्रस्तुत करता है और जंगली जानवरों से सतर्क रहने की भी सलाह देता है।

 

5.  Stanza 5: The Crocodile and Hyena

In this stanza, the poet compares the crocodile and hyena. She explains that if an animal looks like it’s laughing, it’s a hyena. If it weeps while eating its prey, it’s a crocodile.

o    Analysis:
The poet plays with the myths associated with these animals. Hyenas are known for their laughter-like calls, and crocodiles are associated with the phrase "crocodile tears," referring to insincere emotions. The use of these traits creates a fun and imaginative depiction.

o    Purpose:
This stanza highlights unique behaviors of the two animals, blending humor with folklore to make the descriptions memorable.

 

 

5.  पांचवां पद: मगरमच्छ और लकड़बग्घा

इस अध्याय में कवि मगरमच्छ और लकड़बग्घे की तुलना करते हैं। वह बताते हैं कि यदि कोई जानवर हंसता हुआ दिखे तो वह लकड़बग्घा है, और यदि रोता हुआ दिखे जबकि वह शिकार खा रहा हो, तो वह मगरमच्छ है।

  • विश्लेषण:
    कवि इन जानवरों से जुड़े मिथकों पर खेलते हैं। लकड़बग्घे की हंसने जैसी आवाज और "मगरमच्छ के आंसू" को मजाकिया और काल्पनिक ढंग से पेश किया गया है।
  • उद्देश्य:
    यह अध्याय इन जानवरों की अनूठी विशेषताओं को रोचक और यादगार ढंग से प्रस्तुत करता है।

 

6.  Stanza 6: The Chameleon

In the final stanza, the poet describes the chameleon, a small, lizard-like creature that changes its color to blend into its surroundings. She humorously notes that if you see nothing on a tree, it’s likely a chameleon because it has camouflaged itself.

o    Analysis:
The poet uses the chameleon’s ability to blend in with its environment to create humor. The idea of "seeing nothing" adds a playful twist, as it requires the reader to imagine an invisible animal.

o    Purpose:
The stanza emphasizes the chameleon’s unique survival skill in an amusing way, leaving readers with a sense of wonder about nature’s diversity.

 

 

6.  छठा पद: गिरगिट

आखिर में कवि गिरगिट का वर्णन करते हैं, जो अपनी त्वचा का रंग बदलने की क्षमता रखता है। कवि मजाक में कहते हैं कि यदि आपको पेड़ पर कुछ नहीं दिखता, तो शायद वह गिरगिट है।

  • विश्लेषण:
    कवि गिरगिट की विशेषता को हास्य के साथ पेश करते हैं। "कुछ नहीं दिखना" पाठकों की कल्पना को सक्रिय करता है।
  • उद्देश्य:
    यह अध्याय गिरगिट की पहचान को मजेदार तरीके से उजागर करता है और कविता को रोमांचक अंत देता है।


Themes in the Poem

1.  Diversity in Nature:

The poem celebrates the wide variety of animals found in nature. Each stanza highlights unique characteristics of different species, showcasing the beauty and complexity of the animal kingdom.

2.  Humor and Playfulness:

The poet uses humor to engage the reader and make learning about animals enjoyable. The exaggerations and playful tone ensure the poem is both entertaining and educational.

3.  Man and Nature:

The poem indirectly highlights the importance of understanding and appreciating nature. By describing animals in an amusing way, the poet encourages readers to respect wildlife and recognize their distinct traits.

 

कविता के प्रमुख विषय

1.  प्रकृति की विविधता:

कविता प्रकृति में पाए जाने वाले जानवरों की विविधता को उजागर करती है। प्रत्येक अध्याय में किसी जानवर की खासियतों का उल्लेख किया गया है।

2.  हास्य और मनोरंजन:

कवि पाठकों को व्यस्त रखने और जानवरों के बारे में जानकारी देने के लिए हास्य का उपयोग करते हैं।

3.  मानव और प्रकृति:

कविता अप्रत्यक्ष रूप से प्रकृति की सराहना और जानवरों के प्रति सम्मान व्यक्त करने का संदेश देती है।


 

Literary Devices in the Poem

1.  Imagery:

The poet uses vivid imagery to describe each animal, helping readers visualize them. For example, the tiger’s "yellow hide" and the leopard’s "spots" create clear mental pictures.

2.  Humor:

Exaggerations like "it will do no good to roar with pain" add a humorous touch, making the poem enjoyable for readers of all ages.

3.  Rhyme Scheme:

The poem follows a consistent rhyme scheme, enhancing its musical quality. The rhyming couplets make the poem easy to read and remember.

4.  Personification:

The poet attributes human emotions and actions to animals, such as the crocodile "weeping" and the bear "hugging." This adds a playful and imaginative element to the poem.

5.  Irony:

The poet often uses irony to create humor. For example, being eaten by a tiger or hugged by a bear are presented as ways to identify them, which contrasts with the real danger of such encounters.

 

 

कविता में प्रयुक्त साहित्यिक उपकरण

1.  चित्रात्मकता:

कवि vivid imagery का उपयोग करते हैं, जैसे "पीले शरीर पर काली धारियां," जिससे जानवरों की छवि स्पष्ट होती है।

2.  हास्य:

"दर्द में चीखने से कोई फायदा नहीं" जैसी पंक्तियां कविता में मजाकिया प्रभाव जोड़ती हैं।

3.  तुकांत शैली:

कविता में तुकांत शैली इसे लयबद्ध और यादगार बनाती है।

4.  व्यक्तिकरण:

कवि जानवरों को मानवीय भावनाएं और क्रियाएं देते हैं, जैसे मगरमच्छ के आंसू और भालू का गले लगाना।

5.  विडंबना:

जानवरों को पहचानने के हास्यपूर्ण और खतरनाक तरीके एक व्यंग्यात्मक प्रभाव पैदा करते हैं।


 

Conclusion

"How to Tell Wild Animals" by Carolyn Wells is a delightful and humorous poem that introduces readers to the unique traits of various animals in an engaging way. Through clever descriptions, playful exaggerations, and vivid imagery, the poet not only entertains but also educates readers about the beauty and diversity of the animal kingdom.

The poem encourages readers to appreciate wildlife and their distinctive behaviors, reminding us of the wonders of nature. It also subtly hints at the need to respect animals and coexist harmoniously with them. With its light-hearted tone and imaginative approach, the poem leaves a lasting impression, making it a favorite among students and readers alike.

 

निष्कर्ष

कैरोलीन वेल्स की कविता "How to Tell Wild Animals" एक मजेदार और रोचक रचना है जो जानवरों की विशेषताओं को मनोरंजक तरीके से पेश करती है। कवि के हास्यपूर्ण वर्णन और जीवंत चित्रात्मकता पाठकों को न केवल हंसाते हैं बल्कि उन्हें प्रकृति की विविधता का आनंद लेने के लिए प्रेरित भी करते हैं।

कविता हमें जंगली जानवरों की अनोखी विशेषताओं को समझने और उनका सम्मान करने का संदेश देती है। यह प्रकृति के साथ सामंजस्यपूर्ण सह-अस्तित्व का महत्व भी उजागर करती है। अपने हल्के-फुल्के स्वर और कल्पनाशीलता के कारण, यह कविता छात्रों और पाठकों के बीच बेहद लोकप्रिय है।


 

 

 

 

 

टिप्पणियाँ

ये भी पढें....

The Necklace – Guy de Maupassant: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

Bholi – K. A. Abbas: Question Answer

आनुवांशिकता और उसके सिद्धांत (Heredity and its principles)

Bholi – K. A. Abbas: Explanation

उदारीकरण, वैश्वीकरण और निजीकरण (Liberalization, Globalization, and Privatization)

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Question Answer

For Anne Gregory – William Butler Yeats: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

अम्ल, क्षार और लवण (Acids, Bases, and Salts)

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Explanation