The Making of a Scientist – Robert W. Peterson: Question Answer
The Making of a Scientist – Robert W. Peterson
The Making of a Scientist – Robert W. Peterson: Question Answer
30 Short Questions and Answers– “The Making of a Scientist”
1. Q: Who is the author of “The Making of a Scientist”?
A: Robert W. Peterson.
प्र:
"The Making of a Scientist" के लेखक कौन हैं?
उ: रॉबर्ट डब्ल्यू. पीटरसन।
2. Q: Who is the scientist discussed in this chapter?
A: Richard Ebright.
प्र: इस
अध्याय में किस वैज्ञानिक की चर्चा की गई है?
उ: रिचर्ड एब्राइट।
3. Q: Where did Richard Ebright grow up?
A: Reading, Pennsylvania, USA.
प्र: रिचर्ड
एब्राइट कहाँ बड़े हुए?
उ: रीडिंग, पेनसिल्वेनिया,
अमेरिका।
4. Q: What was Richard’s main hobby as a child?
A: Collecting butterflies.
प्र: बचपन
में रिचर्ड की मुख्य रुचि क्या थी?
उ: तितलियाँ एकत्र करना।
5. Q: What else did he collect apart from butterflies?
A: Rocks, fossils, coins.
प्र: तितलियों
के अलावा वह और क्या एकत्र करता था?
उ: पत्थर, जीवाश्म,
सिक्के।
6. Q: Who supported Richard in his learning journey?
A: His mother.
प्र: रिचर्ड
की सीखने की यात्रा में किसने उसका साथ दिया?
उ: उसकी माँ।
7. Q: What book changed Richard’s life?
A: The Travels of Monarch X.
प्र: कौन सी
किताब ने रिचर्ड का जीवन बदल दिया?
उ: The Travels of Monarch X।
8. Q: What did Richard learn from that book?
A: How monarch butterflies migrate to Central America.
प्र: रिचर्ड
ने उस किताब से क्या सीखा?
उ: कि मोनार्क तितलियाँ उत्तर अमेरिका
से मध्य अमेरिका प्रवास करती हैं।
9. Q: What activity did the book inspire him to do?
A: Tag butterflies for tracking their migration.
प्र: उस
किताब ने उसे कौन सी गतिविधि करने के लिए प्रेरित किया?
उ: तितलियों को टैग कर उनके प्रवास की
जानकारी एकत्र करना।
10.
Q: What mistake did Richard make in his first science fair?
A: He just showed a butterfly collection without any experiment.
प्र: पहले
विज्ञान मेले में रिचर्ड ने क्या गलती की?
उ: उसने केवल तितलियों का संग्रह
दिखाया, कोई प्रयोग नहीं किया।
11.
Q: What did Richard learn from that mistake?
A: That science is about real experiments and questions.
प्र: उसने
उस गलती से क्या सीखा?
उ: कि विज्ञान केवल संग्रह नहीं,
बल्कि प्रश्न और प्रयोग है।
12.
Q: What question did he explore in one of his winning projects?
A: Why monarch caterpillars don’t grow on all plants.
प्र: अपने
एक विजयी प्रोजेक्ट में उसने कौन-सा प्रश्न खोजा?
उ: कि मोनार्क कैटरपिलर सभी पौधों पर
क्यों नहीं बढ़ते।
13.
Q: What was the result of that experiment?
A: He discovered caterpillars only eat specific host plants.
प्र: उस
प्रयोग का परिणाम क्या था?
उ: उसने खोजा कि कैटरपिलर केवल विशिष्ट
होस्ट पौधों को खाते हैं।
14.
Q: What did Ebright discover related to hormones in butterflies?
A: A hormone that controls the process of growth in butterflies.
प्र: रिचर्ड
ने तितलियों में कौन-सा हार्मोन खोजा?
उ: एक हार्मोन जो उनकी वृद्धि की
प्रक्रिया को नियंत्रित करता है।
15.
Q: Which scientist guided Ebright in his research?
A: Dr. Urquhart.
प्र: किस
वैज्ञानिक ने रिचर्ड को मार्गदर्शन दिया?
उ: डॉ. उर्कहार्ट।
16.
Q: What did Ebright and his roommate discover in senior year?
A: How cells “read” DNA instructions.
प्र: वरिष्ठ
वर्ष में रिचर्ड और उसके रूममेट ने क्या खोजा?
उ: कोशिकाएं डीएनए के निर्देश कैसे “पढ़ती” हैं।
17.
Q: Where was that research published?
A: In a scientific journal.
प्र: यह शोध
कहाँ प्रकाशित हुआ?
उ: एक वैज्ञानिक पत्रिका में।
18.
Q: Which major prize did Richard win for his DNA project?
A: First prize in the International Science Fair.
प्र: अपने
डीएनए प्रोजेक्ट के लिए रिचर्ड को कौन-सा बड़ा पुरस्कार मिला?
उ: इंटरनेशनल साइंस फेयर में प्रथम
पुरस्कार।
19.
Q: Which university did Richard get a scholarship to?
A: Harvard University.
प्र: रिचर्ड
को किस विश्वविद्यालय में छात्रवृत्ति मिली?
उ: हार्वर्ड यूनिवर्सिटी।
20.
Q: What qualities made Richard a successful scientist?
A: Curiosity, discipline, and a desire to learn.
प्र: रिचर्ड
को सफल वैज्ञानिक बनाने वाली विशेषताएं क्या थीं?
उ: जिज्ञासा, अनुशासन,
और सीखने की इच्छा।
21.
Q: What was his mother’s role in his success?
A: She provided books, support, and constant encouragement.
प्र: उसकी माँ
की सफलता में क्या भूमिका थी?
उ: उन्होंने किताबें, समर्थन और लगातार प्रोत्साहन दिया।
22.
Q: What did Richard do when he lost in the first science fair?
A: He worked harder and began real experiments.
प्र: जब वह
पहले विज्ञान मेले में हार गया तो उसने क्या किया?
उ: उसने अधिक मेहनत की और वास्तविक
प्रयोग शुरू किए।
23.
Q: What lesson does this story teach about learning?
A: Real learning comes from asking questions and experimenting.
प्र: यह
कहानी सीखने के बारे में क्या सिखाती है?
उ: असली सीखना प्रश्न पूछने और प्रयोग
करने से आता है।
24.
Q: What does Richard’s story say about failure?
A: It can be a stepping stone to success.
प्र: रिचर्ड
की कहानी असफलता के बारे में क्या कहती है?
उ: असफलता सफलता की सीढ़ी बन सकती है।
25.
Q: What subject did Richard specialize in?
A: Biology.
प्र: रिचर्ड
ने किस विषय में विशेषज्ञता हासिल की?
उ: जीवविज्ञान (Biology)।
26.
Q: What is the main theme of the story?
A: The making of a scientist through curiosity and hard work.
प्र: इस
कहानी का मुख्य विषय क्या है?
उ: जिज्ञासा और मेहनत से एक वैज्ञानिक
का निर्माण।
27.
Q: What kind of questions did Ebright enjoy asking?
A: “Why,” “how,” and “what if” questions.
प्र: रिचर्ड
किस तरह के प्रश्न पूछना पसंद करता था?
उ: "क्यों", "कैसे", और "अगर ऐसा हो तो?" जैसे प्रश्न।
28.
Q: What character trait helped him explore science deeply?
A: His curiosity.
प्र: कौन-सा
गुण उसे विज्ञान में गहराई तक ले गया?
उ: उसकी जिज्ञासा।
29.
Q: What did Ebright’s example show about success?
A: That success requires effort, interest, and support.
प्र: रिचर्ड
का उदाहरण सफलता के बारे में क्या दर्शाता है?
उ: सफलता के लिए मेहनत, रुचि और समर्थन आवश्यक हैं।
30.
Q: What message does the story give to students?
A: Be curious, work hard, and never stop asking questions.
प्र: यह
कहानी छात्रों को क्या संदेश देती है?
उ: जिज्ञासु बनो, मेहनत करो और प्रश्न पूछना कभी बंद मत करो।
10 Long Questions and Answers– The Making of a Scientist by Robert W. Peterson
1.
Q: Describe the early interests and hobbies of Richard Ebright. How did they
shape his future as a scientist?
A:
From a very young age, Richard Ebright was curious and loved collecting things.
His early hobbies included collecting butterflies, rocks, fossils, and coins.
He was always eager to learn more, often spending hours reading and observing
nature. His mother encouraged his interests by giving him books and tools. One
book that changed his life was The
Travels of Monarch X, which introduced him to the idea of tracking
butterfly migration. These early experiences developed his scientific thinking
and laid the foundation for his future as a successful scientist.
1. प्रश्न: रिचर्ड
एब्राइट की प्रारंभिक रुचियों और शौकों का वर्णन कीजिए। उन्होंने उसके वैज्ञानिक
भविष्य को कैसे आकार दिया?
उत्तर:
रिचर्ड एब्राइट बचपन से ही बहुत जिज्ञासु थे और चीजें इकट्ठा करना
पसंद करते थे। उनके शौकों में तितलियाँ, पत्थर, जीवाश्म और सिक्के इकट्ठा करना शामिल था। वे प्रकृति का अवलोकन करते हुए
और किताबें पढ़ते हुए घंटों बिताते थे। उनकी माँ ने उन्हें वैज्ञानिक किताबें और
उपकरण देकर उनकी रुचियों को प्रोत्साहित किया। The Travels of Monarch X नामक पुस्तक ने उनके जीवन को बदल दिया और तितलियों के प्रवास पर शोध करने
की प्रेरणा दी। ये अनुभव उनके वैज्ञानिक सोच को विकसित करने में सहायक हुए और एक
सफल वैज्ञानिक बनने की नींव रखी।
2.
Q: What role did Richard Ebright’s mother play in his development as a
scientist?
A:
Richard’s mother was a major influence in his life. She noticed his curiosity
and always supported it. She gave him encyclopedias, books on science, and even
guided him in choosing projects for science fairs. She also took an active
interest in his learning by discussing ideas with him and encouraging his
experiments. Her support created an environment where Richard felt free to
explore, learn, and grow. Without her guidance and encouragement, Richard may
not have become the successful scientist he eventually became.
2. प्रश्न: रिचर्ड
एब्राइट के वैज्ञानिक विकास में उनकी माँ की क्या भूमिका थी?
उत्तर:
रिचर्ड की माँ उनके जीवन की एक प्रमुख प्रेरणा थीं। उन्होंने उसकी
जिज्ञासा को पहचाना और उसे हर स्तर पर प्रोत्साहित किया। उन्होंने उसे विश्वकोश,
विज्ञान की किताबें और प्रयोगों के लिए उपकरण दिए। वह विज्ञान मेलों
के लिए प्रोजेक्ट चुनने में भी उसकी मदद करती थीं। उन्होंने रिचर्ड के साथ बातचीत
की और उसके विचारों को गंभीरता से लिया। माँ के प्रोत्साहन और मार्गदर्शन ने एक
ऐसा वातावरण तैयार किया जिसमें रिचर्ड निडर होकर सीख सका और आगे बढ़ सका।
3.
Q: What did Richard Ebright learn from his first experience at the science
fair, and how did it affect him?
A:
In his first science fair, Richard Ebright simply displayed a collection of
butterflies. He didn’t win any prize, which disappointed him. However, this
experience taught him a valuable lesson: science isn’t just about collecting
things—it’s about asking questions and finding answers through experimentation.
This realization changed his approach. He started doing real experiments and
presenting scientific research. From then on, his projects became more
meaningful and earned recognition. It marked the beginning of his journey as a
serious scientist.
3. प्रश्न: पहले
विज्ञान मेले से रिचर्ड एब्राइट ने क्या सीखा और इसका उस पर क्या प्रभाव पड़ा?
उत्तर:
अपने पहले विज्ञान मेले में रिचर्ड ने केवल तितलियों का संग्रह
प्रदर्शित किया, जिसके कारण वह कोई पुरस्कार नहीं जीत पाया।
इससे वह निराश हुआ, लेकिन उसने एक महत्वपूर्ण सीख ली —
कि विज्ञान केवल संग्रह का नाम नहीं, बल्कि
प्रश्न पूछने और प्रयोगों द्वारा उत्तर खोजने की प्रक्रिया है। इस अनुभव ने उसकी
सोच बदल दी। इसके बाद उसने वास्तविक वैज्ञानिक प्रयोग करने शुरू किए, जिनसे उसके प्रोजेक्ट अधिक प्रभावशाली हुए और उसे पुरस्कार भी मिले। यहीं
से उसके वैज्ञानिक सफर की गंभीर शुरुआत हुई।
4.
Q: How did Ebright’s interest in butterflies lead to real scientific
discoveries?
A:
Ebright’s love for butterflies began in childhood, but it grew deeper after he
read The Travels
of Monarch X. He started tagging butterflies to track their
migration and later conducted experiments to understand their behavior. One of
his important findings was that monarch caterpillars only eat certain plants,
which led to a prize-winning project. Later, he studied the monarch's chrysalis
stage and discovered a hormone that controlled its growth. These discoveries
were recognized by the scientific community and published in journals. His
simple hobby became the foundation for real research.
4. प्रश्न: तितलियों
में एब्राइट की रुचि ने कैसे उसे वैज्ञानिक खोजों तक पहुँचाया?
उत्तर:
बचपन में तितलियों में रुचि रखने वाले एब्राइट ने The Travels of Monarch X
पढ़ने के बाद तितलियों के प्रवास को टैग करके ट्रैक करना शुरू किया।
उसने यह जानने के लिए प्रयोग किए कि मोनार्क कैटरपिलर केवल कुछ विशेष पौधों पर ही
जीवित क्यों रहते हैं। उसने यह खोजा कि वे केवल विशेष होस्ट पौधों को खाते हैं,
जो एक पुरस्कार विजेता परियोजना बनी। बाद में, उसने तितलियों की वृद्धि नियंत्रित करने वाले हार्मोन की खोज की। उसकी ये
खोजें वैज्ञानिक जर्नलों में प्रकाशित हुईं और उसकी साधारण रुचि एक गंभीर अनुसंधान
में बदल गई।
5.
Q: What qualities made Richard Ebright a successful scientist?
A:
Richard Ebright had many qualities that contributed to his success. He was
naturally curious and constantly asked “how” and “why.” He was hard-working,
disciplined, and never gave up after failure. He was also very observant and
creative in his thinking. His ability to ask the right questions, conduct
experiments, and draw conclusions made him stand out. Moreover, he was
competitive, focused, and always eager to learn. These qualities, along with
strong support from his mother, shaped him into an outstanding scientist.
5. प्रश्न: रिचर्ड
एब्राइट को सफल वैज्ञानिक बनाने वाले कौन-कौन से गुण थे?
उत्तर:
रिचर्ड एब्राइट स्वभाव से अत्यंत जिज्ञासु थे। वे हमेशा “क्यों” और “कैसे” जैसे प्रश्न पूछते थे। वे मेहनती, अनुशासित और
असफलता से डरने वाले नहीं थे। उन्होंने हर असफलता से कुछ सीखा और खुद को बेहतर
बनाया। उनकी सोच रचनात्मक थी और वे गहराई से अवलोकन करते थे। वे प्रतिस्पर्धी भी
थे, लेकिन जीतने से अधिक सीखने पर ध्यान देते थे। इन गुणों
ने उन्हें वैज्ञानिक के रूप में अलग बनाया। उनकी माँ का समर्थन भी उनकी सफलता में
अहम रहा।
6.
Q: Describe Ebright’s major research achievement in high school and its
importance.
A:
In his senior year, Richard Ebright conducted research on how cells read DNA.
He discovered how a cell “switches on” a gene to produce a hormone. This work
was groundbreaking because it helped scientists understand gene function
better. His research earned him first prize in the International Science Fair
and was published in a scientific journal. This discovery was considered
important in the field of molecular biology and showed that Ebright was capable
of making real scientific contributions even as a student.
6. प्रश्न: हाई स्कूल
में एब्राइट की प्रमुख शोध उपलब्धि क्या थी और उसका क्या महत्व था?
उत्तर:
हाई स्कूल के अंतिम वर्ष में रिचर्ड एब्राइट ने यह शोध किया कि
कोशिकाएँ डीएनए को कैसे पढ़ती हैं और एक जीन को “ऑन” करके हार्मोन कैसे उत्पन्न करती हैं। यह शोध अत्यंत महत्वपूर्ण था क्योंकि
इससे यह समझने में मदद मिली कि जीन किस प्रकार कार्य करते हैं। इस शोध को
इंटरनेशनल साइंस फेयर में प्रथम पुरस्कार मिला और एक वैज्ञानिक पत्रिका में
प्रकाशित किया गया। यह उपलब्धि यह सिद्ध करती है कि एब्राइट एक छात्र होने के
बावजूद गंभीर वैज्ञानिक योगदान देने में सक्षम थे।
7.
Q: What message does the story “The Making of a Scientist” convey to students?
A:
The story conveys that curiosity,
hard work, and a desire to learn are the true keys to success.
It shows that talent alone is not enough—one must be willing to ask questions,
experiment, and keep improving. It also highlights the importance of a
supportive environment, like the one Ebright’s mother provided. Students learn
that failure is not the end but a stepping stone to improvement. The story is a
reminder that great achievements begin with small steps and constant effort.
7. प्रश्न: कहानी “The
Making of a Scientist” छात्रों को क्या संदेश देती है?
उत्तर:
यह कहानी सिखाती है कि जिज्ञासा, कड़ी मेहनत
और सीखने की इच्छा ही असली सफलता की कुंजी हैं। केवल प्रतिभा काफी नहीं होती —
प्रयोग करना, प्रश्न पूछना और लगातार प्रयास
करना भी जरूरी है। यह कहानी यह भी दर्शाती है कि सकारात्मक वातावरण और समर्थन,
जैसे कि एब्राइट को उसकी माँ से मिला, व्यक्ति
को आगे बढ़ने में मदद करते हैं। असफलता को सीखने के अवसर के रूप में देखना चाहिए।
छोटे प्रयास ही बड़ी उपलब्धियों की नींव होते हैं।
8.
Q: How did the book The Travels of Monarch X influence
Ebright’s scientific journey?
A:
The book The
Travels of Monarch X introduced Richard Ebright to the world of
scientific research. It explained how monarch butterflies migrate and invited
readers to tag butterflies for tracking. Ebright became involved in this
project, which sparked his first experience in real scientific work. It was the
starting point for his butterfly experiments and later major discoveries. This
book transformed his casual interest into a serious scientific pursuit, proving
that one good book can have a lasting impact on a young mind.
8. प्रश्न: The
Travels of Monarch X पुस्तक
ने एब्राइट की वैज्ञानिक यात्रा को कैसे प्रभावित किया?
उत्तर:
The Travels of
Monarch X ने रिचर्ड एब्राइट को वैज्ञानिक शोध की
दुनिया से परिचित कराया। इस पुस्तक में मोनार्क तितलियों के प्रवास के बारे में
बताया गया था और पाठकों को उन्हें टैग करने का आमंत्रण दिया गया था। यह एब्राइट का
पहला वास्तविक वैज्ञानिक अनुभव बना। इसके बाद उसने तितलियों पर कई प्रयोग किए और
महत्वपूर्ण खोजें कीं। यह पुस्तक उसकी साधारण रुचि को गंभीर वैज्ञानिक अनुसंधान
में बदलने का माध्यम बनी और उसके जीवन पर गहरा प्रभाव डाला।
9.
Q: In what ways did Ebright’s personality help him stand out as a young
scientist?
A:
Ebright’s personality was a mix of curiosity, confidence, and focus. He was
always asking questions and trying to find answers. He was self-motivated,
disciplined, and determined to succeed. Even when he failed, he used it as a
chance to learn and do better next time. He was competitive, not just to win,
but to grow and improve. These traits helped him stand out from his peers and
win awards in science fairs. His personality reflected the mindset of a true scientist.
9. प्रश्न: एब्राइट
के व्यक्तित्व ने एक युवा वैज्ञानिक के रूप में उसे कैसे अलग बनाया?
उत्तर:
रिचर्ड एब्राइट के व्यक्तित्व में जिज्ञासा, आत्मविश्वास
और एकाग्रता का अनूठा संगम था। वे हमेशा प्रश्न पूछते थे और उत्तर खोजने की कोशिश
करते थे। वे आत्म-प्रेरित और अनुशासित थे तथा असफलता से घबराते नहीं थे, बल्कि उससे सीखते थे। वे प्रतिस्पर्धी थे, लेकिन
उनका उद्देश्य सीखना और खुद को बेहतर बनाना था। इन गुणों के कारण वे अपने साथियों
से अलग दिखते थे और विज्ञान मेलों में पुरस्कार जीतते थे। उनका व्यक्तित्व एक
सच्चे वैज्ञानिक की झलक देता है।
10.
Q: Summarize Richard Ebright’s journey from a curious child to a successful
scientist.
A:
Richard Ebright began as a curious child who loved collecting butterflies and
reading books. With strong encouragement from his mother and the influence of a
book about monarch butterflies, he developed a deep interest in science. He
took part in science fairs, learned from failure, and gradually began doing
meaningful research. His work on butterfly hormones and DNA gene control earned
him recognition even before college. Through his curiosity, discipline, and
dedication, Ebright transformed from a curious child into a scientist who made
real contributions to biology.
10. प्रश्न: एक
जिज्ञासु बच्चे से एक सफल वैज्ञानिक बनने तक रिचर्ड एब्राइट की यात्रा का
संक्षिप्त वर्णन कीजिए।
उत्तर:
रिचर्ड एब्राइट एक जिज्ञासु बच्चा था जो तितलियाँ इकट्ठा करता था और
किताबें पढ़ता था। उसकी माँ ने उसे लगातार प्रोत्साहित किया और The Travels of Monarch X
जैसी किताबों ने उसमें विज्ञान के प्रति रुचि को गहरा किया। उसने
विज्ञान मेलों में भाग लिया, असफलता से सीखा और धीरे-धीरे
गंभीर शोध करना शुरू किया। तितलियों में हार्मोन और डीएनए नियंत्रण पर किए गए उसके
शोध ने उसे पहचान दिलाई। उसकी जिज्ञासा, अनुशासन और समर्पण
ने उसे एक सफल वैज्ञानिक में परिवर्तित कर दिया।
टिप्पणियाँ
एक टिप्पणी भेजें