Bholi – K. A. Abbas: Question Answer

 

Bholi – K. A. Abbas


 

 

 

 

 

 


 Bholi – K. A. Abbas: Question Answer


 

 

 

 

 

 


30 short question-answers from “Bholi” by K.A. Abbas


 

1. Q: What was Bholi’s real name?

A: Sulekha.

 

प्र: भोली का असली नाम क्या था?

उ: सुलेखा।


 

2. Q: Why was she called Bholi?

A: Because she was simple and slow due to brain damage in childhood.

 

प्र: उसे 'भोली' क्यों कहा जाता था?

उ: क्योंकि वह बचपन में दिमागी चोट के कारण सीधी-सादी और मंदबुद्धि हो गई थी।


 

3. Q: What disease did Bholi suffer from as a child?

A: Smallpox.

 

प्र: बचपन में भोली को कौन-सी बीमारी हुई थी?

उ: चेचक।


 

4. Q: What was the result of the smallpox?

A: She had permanent pockmarks on her face.

 

प्र: चेचक का क्या असर हुआ?

उ: उसके चेहरे पर स्थायी दाग पड़ गए।


 

5. Q: What speech problem did Bholi have?

A: She stammered when she spoke.

 

प्र: भोली को बोलने में क्या समस्या थी?

उ: वह हकलाती थी।


 

6. Q: What was Bholi’s father’s profession?

A: He was a revenue officer.

 

प्र: भोली के पिता का पेशा क्या था?

उ: वह एक राजस्व अधिकारी थे।


 

7. Q: Why was Bholi sent to school?

A: Because the Tehsildar advised her father to set an example by sending a daughter to school.

 

प्र: भोली को स्कूल क्यों भेजा गया?

उ: तहसीलदार के कहने पर उसके पिता ने एक उदाहरण स्थापित करने के लिए भेजा।


 

8. Q: How did Bholi feel on her first day at school?

A: Nervous and scared.

 

प्र: स्कूल के पहले दिन भोली को कैसा लगा?

उ: डरी और घबराई हुई थी।


 

9. Q: Who encouraged Bholi at school?

A: Her kind and gentle teacher.

 

प्र: स्कूल में किसने भोली को प्रोत्साहित किया?

उ: एक दयालु और स्नेही शिक्षिका ने।


 

10.  Q: What effect did the teacher’s kindness have on Bholi?

A: It helped her gain confidence and start speaking without fear.

 

प्र: शिक्षिका की दयालुता का भोली पर क्या प्रभाव पड़ा?

उ: उसे आत्म-विश्वास मिला और वह बिना डर के बोलने लगी।


 

11.  Q: How did Bholi's family treat her?

A: They ignored and neglected her.

 

प्र: भोली के परिवार का उसके प्रति कैसा व्यवहार था?

उ: उन्होंने उसे नज़रअंदाज़ किया और उपेक्षित किया।


 

12.  Q: How many siblings did Bholi have?

A: She had several brothers and sisters, all healthy and good-looking.

 

प्र: भोली के कितने भाई-बहन थे?

उ: उसके कई भाई-बहन थे, जो सुंदर और स्वस्थ थे।


 

13.  Q: Why didn’t her parents care much for her?

A: Because they thought she was weak, ugly, and useless.

 

प्र: उसके माता-पिता उसे महत्व क्यों नहीं देते थे?

उ: क्योंकि वे उसे कमजोर, कुरूप और निकम्मा समझते थे।


 

14.  Q: What did education do for Bholi?

A: It transformed her into a confident and independent girl.

 

प्र: शिक्षा ने भोली के जीवन में क्या परिवर्तन लाया?

उ: वह आत्मनिर्भर और आत्म-विश्वासी बन गई।


 

15.  Q: Who was Bishamber Nath?

A: A rich, middle-aged man who agreed to marry Bholi for dowry.

 

प्र: बिशम्बर नाथ कौन था?

उ: एक बूढ़ा, अमीर व्यक्ति जिसने भोली से दहेज लेकर शादी करने की सहमति दी थी।


 

16.  Q: How old was Bishamber Nath?

A: About 45 years old.

 

प्र: बिशम्बर नाथ की उम्र क्या थी?

उ: लगभग 45 वर्ष।


 

17.  Q: What physical defect did Bishamber have?

A: He limped.

 

प्र: बिशम्बर की क्या शारीरिक कमी थी?

उ: वह लंगड़ा कर चलता था।


 

18.  Q: Why did Bishamber demand more dowry on the wedding day?

A: Because he saw Bholi’s pockmarked face and wanted compensation.

 

प्र: शादी के दिन बिशम्बर ने ज्यादा दहेज क्यों माँगा?

उ: क्योंकि उसने भोली के चेहरे पर दाग देखे और बदले में मुआवज़ा माँगा।


 

19.  Q: What was Bholi’s reaction to Bishamber’s demand?

A: She refused to marry him.

 

प्र: भोली ने बिशम्बर की मांग पर क्या प्रतिक्रिया दी?

उ: उसने उससे शादी करने से इनकार कर दिया।


 

20.  Q: What did Bholi do with the garland during the wedding?

A: She threw it into the fire.

 

प्र: शादी के समय भोली ने माला के साथ क्या किया?

उ: उसने माला आग में फेंक दी।


 

21.  Q: What did Bholi decide to do instead of getting married?

A: She chose to remain unmarried and teach in the village school.

 

प्र: शादी की जगह भोली ने क्या निर्णय लिया?

उ: उसने अविवाहित रहने और स्कूल में पढ़ाने का निर्णय लिया।


 

22.  Q: How did her father react to her refusal?

A: He was shocked and thought no one would marry her.

 

प्र: उसके पिता ने उसके निर्णय पर क्या प्रतिक्रिया दी?

उ: वह चौंक गए और बोले कि अब उसे कोई नहीं अपनाएगा।


 

23.  Q: What promise did Bholi make to her parents?

A: She would take care of them in their old age.

 

प्र: भोली ने अपने माता-पिता से क्या वादा किया?

उ: कि वह उनका बुढ़ापे में ध्यान रखेगी।


 

24.  Q: What is the central theme of the story?

A: Women’s empowerment through education and self-respect.

 

प्र: इस कहानी का मुख्य संदेश क्या है?

उ: शिक्षा और आत्म-सम्मान के ज़रिए महिलाओं का सशक्तिकरण।


 

25.  Q: What social evil does the story highlight?

A: Dowry and the discrimination against girls.

 

प्र: यह कहानी कौन-सी सामाजिक बुराई पर प्रकाश डालती है?

उ: दहेज प्रथा और लड़कियों के साथ भेदभाव।


 

26.  Q: Who is the author of “Bholi”?

A: K.A. Abbas.

 

प्र:भोलीकहानी के लेखक कौन हैं?

उ: के. ए. अब्बास।


 

27.  Q: What does Bholi’s transformation symbolize?

A: The power of education and inner strength.

 

प्र: भोली का परिवर्तन किस चीज़ का प्रतीक है?

उ: शिक्षा और भीतरी शक्ति का।


 

28.  Q: What role did the teacher play in Bholi’s life?

A: She inspired and empowered Bholi with kindness and support.

 

प्र: शिक्षिका ने भोली के जीवन में क्या भूमिका निभाई?

उ: उसे प्रेरित किया और आत्मबल दिया।


 

29.  Q: What lesson does “Bholi” teach us?

A: To value education, respect every individual, and reject injustice.

 

प्र:भोलीकहानी हमें क्या सिखाती है?

उ: शिक्षा का महत्व, आत्म-सम्मान और अन्याय का विरोध करना।


 

30.  Q: What kind of ending does the story have?

A: A bold and empowering ending showing Bholi’s courage.

 

प्र: कहानी का अंत कैसा है?

उ: साहसपूर्ण और प्रेरणादायक, जिसमें भोली आत्म-सम्मान से खड़ी होती है।


 

 

 

 

 

 


10 long question-answers from – “Bholi” by K.A. Abbas


 

1. Q: Describe the character of Bholi. How does she change by the end of the story?

A:
Bholi, whose real name is Sulekha, is portrayed as a shy, underconfident, and neglected girl. Due to a childhood injury and an illness, she stammers and has scars on her face. Her parents and society consider her a burden. However, her life changes when she starts going to school. A kind teacher encourages her and helps her build confidence. Over time, Bholi transforms into a bold, educated, and self-respecting young woman. In the end, she refuses to marry a greedy man and chooses to stay single and serve others. This shows her strength, independence, and growth.

 

1. प्रश्न: भोली का चरित्र चित्रण कीजिए। कहानी के अंत तक उसमें क्या बदलाव आता है?

उत्तर:
भोली, जिसका असली नाम सुलेखा है, एक शर्मीली, कमजोर और उपेक्षित लड़की है। बचपन में सिर में चोट लगने और चेचक की बीमारी से उसका मानसिक विकास धीमा रह गया और चेहरा दाग़दार हो गया। उसे बोलने में हकलाहट होती थी, जिससे लोग उसका मज़ाक उड़ाते थे। लेकिन जब वह स्कूल जाती है, तो एक दयालु शिक्षिका के प्रेम और प्रोत्साहन से उसमें आत्मविश्वास आता है। धीरे-धीरे वह पढ़ाई में निपुण हो जाती है और आत्मसम्मान प्राप्त करती है। अंत में वह एक लोभी व्यक्ति से विवाह करने से इंकार कर देती है और स्वयं को शिक्षा व सेवा के मार्ग में समर्पित कर देती है। यह उसके आत्मबल और स्वतंत्र सोच का प्रमाण है।


 

2. Q: What role does education play in Bholi’s transformation?

A:
Education plays a crucial role in changing Bholi’s life. When she starts school, she is scared and hesitant. But her teacher treats her with kindness and patience, helping her overcome her fears. With time, she learns to read, speak, and think for herself. Education gives her the tools to develop self-confidence and self-respect. It empowers her to stand up against injustice, as shown when she refuses to marry a greedy man demanding dowry. The story strongly conveys that education can uplift and transform even the most ignored individuals in society.

 

2. प्रश्न: भोली के जीवन में शिक्षा ने क्या भूमिका निभाई?

उत्तर:
भोली के जीवन में शिक्षा ने परिवर्तनकारी भूमिका निभाई। जब वह पहली बार स्कूल गई, तो वह डरी हुई और संकोची थी। उसकी शिक्षिका ने उसे स्नेहपूर्वक बोलने के लिए प्रेरित किया। धीरे-धीरे वह पढ़ना-लिखना सीखती है, जिससे उसमें आत्मविश्वास आता है। शिक्षा ने उसे सोचने और निर्णय लेने की क्षमता दी। यही शिक्षा उसे अपने विवाह के समय अन्याय के विरुद्ध खड़ा होने की शक्ति देती है। यह दर्शाता है कि शिक्षा व्यक्ति को आत्मनिर्भर और आत्मसम्मान युक्त बना सकती है।


 

3. Q: Discuss the theme of self-respect in the story “Bholi.”

A:
Self-respect is a major theme in “Bholi.” Initially, Bholi has no self-worth due to her appearance, speech problem, and the way she is treated. But through education and support, she learns to value herself. This is clearly seen during her wedding, when the groom demands dowry after seeing her face. Instead of staying silent or giving in to pressure, Bholi boldly refuses to marry him. This decision reflects her self-respect and her refusal to be treated unfairly. She chooses dignity over social acceptance, showing that true empowerment comes from within.

 

3. प्रश्न: "भोली" कहानी में आत्म-सम्मान का क्या महत्व है?

उत्तर:
आत्म-सम्मान कहानी का मुख्य विषय है। शुरुआत में भोली में आत्म-सम्मान की कमी थी क्योंकि उसके परिवार और समाज ने उसे निकम्मा समझा। लेकिन शिक्षा के माध्यम से वह स्वयं को समझती है और सम्मान करना सीखती है। जब विवाह के समय वर अतिरिक्त दहेज की मांग करता है, तब भोली आत्म-सम्मान के साथ उसका विरोध करती है और विवाह से इनकार कर देती है। यह दर्शाता है कि आत्म-सम्मान किसी भी सामाजिक बंधन से अधिक महत्वपूर्ण है।


 

4. Q: What social issues does the story highlight?

A:
“Bholi” addresses several social issues such as gender discrimination, dowry, lack of education for girls, and the mistreatment of people with disabilities. Bholi is considered worthless by her own family because of her looks and speech problem. Her parents only send her to school because they think no one will marry her. The story also criticizes the practice of dowry when an old, disabled man demands money to marry Bholi. However, Bholi’s refusal to marry him and her choice to educate herself challenge these outdated beliefs. The story promotes equality, education, and dignity for all.

 

4. प्रश्न: "भोली" कहानी में किन सामाजिक बुराइयों को उजागर किया गया है?

उत्तर:
कहानी में कई सामाजिक बुराइयों को दिखाया गया है जैसे

  • कन्या भ्रूण हत्या जैसी सोच
  • अशिक्षा और स्त्रियों को शिक्षा से वंचित रखना
  • दहेज प्रथा
  • विकलांग या कमजोर लोगों के साथ भेदभाव
  • भोली के माध्यम से यह दिखाया गया है कि किस तरह समाज लड़कियों को बोझ समझता है और सिर्फ विवाह को ही उनका भविष्य मानता है। भोली का साहस इन बुराइयों के खिलाफ एक प्रतिरोध बनकर उभरता है।

 

5. Q: How does Bholi’s refusal to marry Bishamber Nath reflect her inner strength?

A:
Bholi’s decision to reject Bishamber Nath on the day of her wedding is a powerful moment in the story. Despite years of being made to feel inferior, Bholi has learned to value herself through education. When Bishamber demands extra dowry after seeing her pockmarked face, Bholi stands up in front of everyone and refuses the marriage. This act reflects her courage, self-respect, and moral strength. She chooses to live with dignity rather than accept a life built on greed and insult. Her refusal is a bold stand against injustice.

 

5. प्रश्न: भोली का विषम्बर नाथ से विवाह ठुकराना उसके आत्मबल को कैसे दर्शाता है?

उत्तर:
जब विषम्बर नाथ विवाह के समय भोली के चेचक के दाग़ देखकर अतिरिक्त पाँच हजार रुपये की मांग करता है, तो भोली उसे साफ इंकार कर देती है। यह घटना भोली के आत्मबल और आत्मसम्मान को दर्शाती है। वह अपमान और लालच के आगे झुकती नहीं, बल्कि गरिमा से जीने का निर्णय लेती है। यह समाज में महिलाओं की शक्ति और स्वाभिमान का प्रतीक है।


 

6. Q: Compare Bholi’s life before and after going to school.

A:
Before going to school, Bholi is silent, scared, and neglected. She stammers, has scars from smallpox, and is treated as a burden. No one expects anything from her. However, after going to school, Bholi experiences care and encouragement for the first time. Her teacher helps her gain confidence and slowly overcome her fear. She learns to express herself and develops into an educated, self-aware individual. By the end of the story, she has the strength to reject an unfair marriage and choose a purposeful life. Education transforms her completely.

 

6. प्रश्न: भोली के स्कूल जाने से पहले और बाद का जीवन कैसा था? तुलना कीजिए।

उत्तर:
स्कूल जाने से पहले भोली एक डरी-सहमी, गूंगी सी लड़की थी जिसे कोई महत्व नहीं देता था। उसके माता-पिता तक उसे उपेक्षित रखते थे। लेकिन स्कूल में एक दयालु शिक्षिका के मार्गदर्शन में वह बोलना, पढ़ना और आत्मनिर्भर बनना सीखती है। शिक्षा के बाद वह आत्मविश्वासी, समझदार और आत्मसम्मानी बनती है। अंत में वह अपने निर्णय खुद लेती है और अपनी जिंदगी का मार्ग खुद चुनती है।


 

7. Q: What role does Bholi’s teacher play in her life?

A:
Bholi’s teacher plays a crucial and positive role in her transformation. On Bholi’s first day of school, the teacher welcomes her with kindness, speaks gently, and encourages her to speak without fear. She doesn’t laugh at Bholi’s stammering but gives her time and support. This encouragement makes Bholi feel valued for the first time. With continued motivation, Bholi learns to read and becomes confident. The teacher acts as a guide, mentor, and role model. She is the spark that lights Bholi’s path toward self-respect and independence.

 

7. प्रश्न: भोली की शिक्षिका का उसके जीवन में क्या योगदान रहा?

उत्तर:
भोली की शिक्षिका ने उसके जीवन में माँ और मार्गदर्शक की भूमिका निभाई। उन्होंने भोली को स्नेहपूर्वक बोलने का साहस दिया, उसका आत्मविश्वास बढ़ाया और यह विश्वास दिलाया कि वह भी सामान्य बच्चों की तरह कुछ बन सकती है। यही शिक्षिका उसकी प्रेरणा बनती हैं, जिसके कारण भोली समाज के अन्याय का डटकर सामना करती है। शिक्षिका की भूमिका कहानी में शिक्षा की शक्ति का प्रतीक है।


 

8. Q: How does the story “Bholi” challenge the traditional views of marriage?

A:
The story challenges traditional views of marriage by showing how Bholi rejects the idea of marrying just to secure her future. In her society, marriage is seen as the only option for women, even if it involves dowry or unfair conditions. Bholi’s parents are ready to marry her off to an older, greedy man just to avoid the shame of keeping her unmarried. But Bholi, empowered by education, refuses to be part of a system that disrespects her. Her stand proves that marriage is not the only path to a meaningful life and that self-worth matters more.

 

8. प्रश्न: "भोली" कहानी में विवाह संस्था की परंपरागत सोच को किस तरह चुनौती दी गई है?

उत्तर:
कहानी में विवाह को स्त्री के जीवन का एकमात्र उद्देश्य समझा जाता है, लेकिन भोली इस सोच को चुनौती देती है। उसके माता-पिता उसे किसी भी तरह विवाह के बंधन में बांधना चाहते हैं, भले ही वर अधेड़ और लालची हो। परंतु भोली विवाह के लिए अपनी गरिमा और आत्मसम्मान को नहीं छोड़ती। वह सिद्ध करती है कि विवाह तब तक स्वीकार्य नहीं है जब तक उसमें सम्मान न हो।


 

9. Q: What message does K.A. Abbas convey through the story “Bholi”?

A:
Through “Bholi,” K.A. Abbas conveys powerful messages about education, women’s empowerment, and self-respect. The story shows how society often mistreats people who look or speak differently. It highlights how girls are undervalued and pressured into marriage. But it also shows that with support and education, one can rise above all barriers. Bholi’s journey from a frightened girl to a bold woman teaches us the importance of believing in ourselves and standing up against injustice. The story inspires readers to break free from social evils and choose dignity over tradition.

 

9. प्रश्न: "भोली" कहानी के माध्यम से लेखक के. ए. अब्बास क्या संदेश देना चाहते हैं?

उत्तर:
लेखक समाज को यह संदेश देना चाहते हैं कि शिक्षा हर व्यक्ति के जीवन में क्रांति ला सकती है। वह यह भी बताते हैं कि स्त्रियों को भी समान अधिकार, आत्मसम्मान और शिक्षा पाने का पूरा अधिकार है। भोली की कहानी उन सभी लोगों के लिए प्रेरणा है जिन्हें समाज कमजोर समझता है। यह कहानी आत्मबल, नारी सशक्तिकरण, और शिक्षा के महत्व को उजागर करती है।


 

10. Q: Do you think Bholi’s decision to stay unmarried was the right one? Why or why not?

A:
Yes, Bholi’s decision to stay unmarried was absolutely right. She was being forced to marry an old man who not only disrespected her but also demanded extra dowry at the last moment. Accepting such a marriage would have meant losing her self-respect. By refusing, Bholi showed that a woman has the right to choose her future and should not be treated like a burden. Her decision to teach and serve her parents also shows her sense of responsibility. She proved that independence, education, and dignity are more important than blind acceptance of societal norms.

 

10. प्रश्न: क्या आपको लगता है कि भोली का विवाह न करने का निर्णय सही था? क्यों?

उत्तर:
हाँ, भोली का निर्णय पूरी तरह सही था। विषम्बर नाथ एक लालची और स्वार्थी व्यक्ति था जिसने भोली के अपमान का प्रयास किया। यदि वह उससे विवाह कर लेती, तो उसकी पूरी ज़िंदगी अपमान और तिरस्कार में बीतती। भोली ने यह सिद्ध किया कि एक स्त्री की गरिमा किसी भी विवाह से अधिक महत्वपूर्ण है। उसका यह निर्णय समाज के लिए प्रेरणादायक है।


 

 

 

 

 

 

 

 


विषेय (Subjects) पाठ्यक्रम (Syllabus) नोट्स (Notes)

हिन्दी

क्लिक करेंक्लिक करें

अंग्रेजी

क्लिक करेंक्लिक करें

विज्ञान

क्लिक करेंक्लिक करें

गणित

क्लिक करेंक्लिक करें

सामाजिक विज्ञान

क्लिक करेंक्लिक करें

कला

क्लिक करेंक्लिक करें

 

 

टिप्पणियाँ

ये भी पढें....

The Necklace – Guy de Maupassant: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

आनुवांशिकता और उसके सिद्धांत (Heredity and its principles)

Bholi – K. A. Abbas: Explanation

अम्ल, क्षार और लवण (Acids, Bases, and Salts)

उदारीकरण, वैश्वीकरण और निजीकरण (Liberalization, Globalization, and Privatization)

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Question Answer

For Anne Gregory – William Butler Yeats: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

The Book That Saved the Earth – Claire Boiko: Explanation