The Thief's Story – Ruskin Bond: Question Answer
The Thief's Story – Ruskin Bond
The Thief's Story – Ruskin Bond: Question Answer
30 Short Questions and Answers – “The Thief’s Story”
1. Q: Who wrote “The Thief’s Story”?
A: Ruskin Bond.
प्र: “The
Thief’s Story” किसने लिखी?
उ: रस्किन बॉन्ड।
2. Q: What was the narrator’s real name?
A: It is not revealed in the story.
प्र: कहानी
में चोर का असली नाम क्या था?
उ: कहानी में उसका असली नाम नहीं बताया
गया।
3. Q: What name did the narrator use?
A: Hari Singh.
प्र: चोर ने
किस नाम का इस्तेमाल किया?
उ: हरी सिंह।
4. Q: How old was Hari Singh?
A: 15 years old.
प्र: हरी
सिंह की उम्र क्या थी?
उ: 15 साल।
5. Q: Who was Anil?
A: A kind and simple man who hired Hari Singh.
प्र: अनिल
कौन था?
उ: एक सरल और दयालु व्यक्ति, जिसने हरी सिंह को काम दिया।
6. Q: What was Anil’s profession?
A: He was a writer and did odd jobs to earn money.
प्र: अनिल
का पेशा क्या था?
उ: वह एक लेखक था और छोटे-मोटे काम
करके पैसे कमाता था।
7. Q: Where did Hari Singh meet Anil?
A: At a wrestling match.
प्र: हरी
सिंह की अनिल से मुलाक़ात कहाँ हुई?
उ: एक कुश्ती प्रतियोगिता में।
8. Q: Why did Hari want to work for Anil?
A: So he could rob him later.
प्र: हरी
सिंह अनिल के साथ क्यों रहना चाहता था?
उ: ताकि वह बाद में उसे लूट सके।
9. Q: What work did Hari agree to do?
A: Cooking and other chores.
प्र: हरी
सिंह ने कौन-सा काम करने की पेशकश की?
उ: खाना बनाना और अन्य छोटे काम।
10. Q: Did Anil pay Hari at first?
A: No, he didn’t.
प्र: क्या
अनिल ने शुरू में उसे वेतन दिया?
उ: नहीं, उसने
पैसे नहीं दिए।
11. Q: Was Hari a good cook?
A: No, his first meal was terrible.
प्र: क्या
हरी अच्छा खाना बनाता था?
उ: नहीं, उसकी
पहली कोशिश बहुत खराब थी।
12. Q: What did Anil do when Hari cooked badly?
A: He taught him how to cook.
प्र: अनिल
ने खराब खाना बनाने पर क्या किया?
उ: उसने हरी को खाना बनाना सिखाया।
13. Q: What else did Anil teach Hari?
A: How to read and write.
प्र: अनिल
ने हरी को और क्या सिखाया?
उ: पढ़ना और लिखना।
14. Q: How did Hari feel about learning?
A: He liked it and wanted to become educated.
प्र: हरी को
पढ़ाई कैसी लगी?
उ: उसे पढ़ाई अच्छी लगी और वह
पढ़ा-लिखा बनना चाहता था।
15. Q: How did Hari steal small amounts of money?
A: By buying groceries and keeping the change.
प्र: हरी
थोड़े पैसे कैसे चुराता था?
उ: वह बाज़ार से सामान लाकर बची हुई
रकम रख लेता था।
16. Q: What made Hari decide to steal a big amount?
A: Anil brought home a bundle of money.
प्र: हरी ने
बड़ी रकम चुराने का निर्णय कब लिया?
उ: जब अनिल घर बड़ी राशि लेकर आया।
17. Q: Where did Anil keep the money?
A: Under the mattress.
प्र: अनिल
ने पैसे कहाँ रखे थे?
उ: गद्दे के नीचे।
18. Q: What did Hari do after stealing the money?
A: He ran away to the railway station.
प्र: पैसे
चुराने के बाद हरी ने क्या किया?
उ: वह स्टेशन की ओर भाग गया।
19. Q: Did Hari board the train?
A: No, he did not.
प्र: क्या
हरी ने ट्रेन पकड़ी?
उ: नहीं, उसने
ट्रेन नहीं पकड़ी।
20. Q: Why didn’t Hari board the train?
A: He felt guilty and didn’t want to lose Anil’s trust.
प्र: हरी ने
ट्रेन क्यों नहीं पकड़ी?
उ: उसे पछतावा हुआ और वह अनिल का
विश्वास नहीं तोड़ना चाहता था।
21. Q: Where did Hari go after leaving the station?
A: Back to Anil’s house.
प्र: स्टेशन
छोड़ने के बाद हरी कहाँ गया?
उ: वह वापस अनिल के घर गया।
22. Q: What did Hari do with the stolen money?
A: He put it back under the mattress.
प्र: चोरी
किए गए पैसे का हरी ने क्या किया?
उ: उसने पैसे चुपचाप गद्दे के नीचे रख
दिए।
23. Q: Did Anil know about the theft?
A: Yes, he guessed it but said nothing.
प्र: क्या
अनिल को चोरी का पता चल गया था?
उ: हाँ, उसे
अंदाज़ा हो गया था लेकिन उसने कुछ नहीं कहा।
24. Q: What did Anil give Hari the next morning?
A: A five-rupee note.
प्र: अगली
सुबह अनिल ने हरी को क्या दिया?
उ: एक पाँच रुपये का नोट।
25. Q: What did Anil promise Hari?
A: To continue teaching him.
प्र: अनिल
ने हरी से क्या वादा किया?
उ: कि वह उसे पढ़ाना जारी रखेगा।
26. Q: What did Hari realize about stealing?
A: That learning to read and write was more valuable than money.
प्र: हरी ने
चोरी के बारे में क्या सीखा?
उ: कि पढ़ाई-लिखाई पैसे से कहीं अधिक
कीमती है।
27. Q: What change occurred in Hari?
A: He decided to give up stealing and live honestly.
प्र: हरी
में क्या बदलाव आया?
उ: उसने चोरी छोड़कर ईमानदार बनने का
निश्चय किया।
28. Q: What quality of Anil changed Hari?
A: His kindness and trust.
प्र: अनिल
की किस विशेषता ने हरी को बदला?
उ: उसकी दयालुता और विश्वास।
29. Q: What is the central message of the story?
A: Trust and kindness can reform a person.
प्र: इस
कहानी का मुख्य संदेश क्या है?
उ: विश्वास और दया किसी को भी सुधार
सकते हैं।
30. Q: What kind of ending does the story have?
A: A hopeful and positive one.
प्र: इस
कहानी का अंत कैसा है?
उ: आशावादी और सकारात्मक।
10 Long Questions and Answers -“The Thief’s Story”
1. Q: What does the story “The Thief’s Story” tell us about the impact of kindness and trust on human behavior?
A:
The story beautifully shows how kindness and trust can bring change in even a
dishonest person. Hari Singh, a 15-year-old thief, targeted Anil only to rob
him. But Anil’s trusting and generous nature made a deep impact on Hari. Anil
not only gave him shelter and food but also began to teach him how to read and
write. When Hari stole Anil’s money and was ready to escape, he felt a sense of
guilt. He realized that Anil’s trust and the chance to be educated were far
more valuable than stolen money. This made him return and put the money back.
In the end, Hari decided to live an honest life, proving that love and trust
can truly reform a person.
1.
प्रश्न: कहानी “The Thief’s Story” से हमें
दया और विश्वास के मानव व्यवहार पर क्या प्रभाव पता चलता है?
उत्तर:
यह कहानी दर्शाती है कि दया और विश्वास से एक बेईमान व्यक्ति में भी
बदलाव लाया जा सकता है। 15 साल का हरी सिंह अनिल को लूटने के
इरादे से उसके पास आता है, लेकिन अनिल का सरल स्वभाव,
उदारता और उस पर किया गया विश्वास उसके मन को छू जाता है। अनिल उसे
खाना, रहने की जगह देता है और पढ़ना-लिखना भी सिखाता है। जब
हरी अनिल के पैसे चुराकर भागता है, तो उसे अपराधबोध होता है
और वह महसूस करता है कि अनिल का भरोसा और शिक्षा का अवसर पैसों से कहीं अधिक
मूल्यवान है। अंततः वह पैसे वापस रख देता है और ईमानदार जीवन जीने का निश्चय करता
है।
2. Q: Why did Hari Singh return to Anil after stealing the money? What does it show about his character?
A:
Hari Singh returned because his conscience didn’t allow him to betray the trust
Anil had shown. Although he had run away with 600 rupees, the thought of losing
Anil’s friendship and the opportunity to learn made him regret his action. He
realized that money would soon be spent, but knowledge would change his life
forever. His return shows that deep inside, he wasn’t a hardened criminal. It
shows that he had a good heart, and given the right guidance and support, he
could change. His decision to return reflects the beginning of transformation
in his character.
2.
प्रश्न: हरी सिंह पैसे चुराने के बाद अनिल के पास क्यों लौट आया?
इससे उसके चरित्र के बारे में क्या पता चलता है?
उत्तर:
हरी सिंह लौटा क्योंकि उसका अंतर्मन अनिल के विश्वास को तोड़ना नहीं
चाहता था। उसने ₹600 चुराए थे, लेकिन अनिल की दोस्ती और पढ़ाई का अवसर खो
देने का डर उसे पछतावे से भर देता है। वह जानता था कि पैसे जल्द खत्म हो जाएंगे,
लेकिन ज्ञान उसका भविष्य बदल सकता है। यह दर्शाता है कि हरी मूलतः
एक कठोर अपराधी नहीं था, बल्कि एक ऐसा व्यक्ति था जो सही
मार्गदर्शन से बदल सकता था। उसका लौटना उसके आत्मिक परिवर्तन की शुरुआत को दर्शाता
है।
3. Q: How does Anil’s behavior help in changing Hari Singh’s life?
A:
Anil plays a key role in changing Hari Singh’s life. Unlike others, Anil
doesn’t judge or punish Hari. Instead, he offers him food, shelter, and
education. Anil’s honest and simple lifestyle deeply affects Hari. When Anil
earns money, he doesn’t boast or keep count, showing his detachment from
material wealth. Even after Hari returns the stolen money, Anil doesn’t
confront him but silently forgives him. This mature and silent handling of the
situation touches Hari. He feels valued and trusted, which motivates him to
leave his life of theft behind. Anil’s compassion becomes the turning point in
Hari’s life.
3.
प्रश्न: अनिल का व्यवहार हरी सिंह के जीवन को कैसे बदलता है?
उत्तर:
अनिल हरी सिंह के जीवन में बदलाव लाने में एक महत्वपूर्ण भूमिका
निभाता है। वह न तो उसे जज करता है और न ही सज़ा देता है, बल्कि
उसे भोजन, आश्रय और शिक्षा देता है। अनिल की ईमानदारी और सरल
जीवनशैली हरी को गहराई से प्रभावित करती है। अनिल पैसे मिलने पर घमंड नहीं करता और
हिसाब भी नहीं रखता। जब हरी पैसे वापस रख देता है, तब भी
अनिल कुछ नहीं कहता और चुपचाप उसे माफ कर देता है। यह सहानुभूति और विश्वास हरी को
प्रेरित करता है कि वह चोरी छोड़कर ईमानदारी से जीवन जीए।
4. Q: Describe the internal conflict Hari Singh experiences after stealing the money.
A:
After stealing the money from under Anil’s mattress, Hari Singh experiences a
strong internal conflict. On one hand, he is excited about the money and dreams
of a better life. On the other hand, he feels guilty for betraying someone who
had trusted him. As he walks to the railway station, he is troubled by thoughts
of Anil’s kindness—how he taught him to cook, read, and write. He realizes that
he is throwing away a chance to change his life. This mental struggle makes him
return and keep the money back. The conflict shows that Hari’s conscience is
alive and he truly wants to change.
4.
प्रश्न: चोरी के बाद हरी सिंह को किस प्रकार का आंतरिक संघर्ष होता
है?
उत्तर:
पैसे चुराने के बाद हरी सिंह का मन कई भावनाओं से टकराता है। एक ओर
वह पैसों से खुश होता है और भविष्य के सपने देखता है, दूसरी
ओर उसे अनिल की दया और विश्वास याद आते हैं। अनिल ने उसे खाना बनाना, पढ़ना और लिखना सिखाया था। वह महसूस करता है कि वह एक अच्छा मौका गंवा रहा
है। यह अंतर्द्वंद्व उसे वापस लौटने और पैसे रखने के लिए प्रेरित करता है। यह
दर्शाता है कि उसके भीतर इंसानियत और सही-गलत की समझ अभी ज़िंदा है।
5. Q: What message does Ruskin Bond convey through the story “The Thief’s Story”?
A:
The main message of the story is that kindness
and trust can bring out the good in anyone, even a thief.
Ruskin Bond shows that people are not born criminals; circumstances and lack of
guidance often lead them down the wrong path. But if given a chance and treated
with respect, they can change. The story also highlights the value of education
and the power of second chances. Instead of punishment, love and understanding
can be far more effective in reforming someone. The story ends on a hopeful
note, showing that every person has the potential to become better.
5.
प्रश्न: रस्किन बॉन्ड इस कहानी के माध्यम से क्या संदेश देना चाहते
हैं?
उत्तर:
इस कहानी के माध्यम से रस्किन बॉन्ड यह संदेश देते हैं कि दया, विश्वास और
शिक्षा किसी भी व्यक्ति को सुधार सकते हैं।
कोई भी व्यक्ति जन्मजात अपराधी नहीं होता, बल्कि
परिस्थितियाँ उसे गलत राह पर ले जाती हैं। अगर उसे समझदारी और प्रेम से मार्गदर्शन
मिले, तो वह सुधर सकता है। यह कहानी यह भी बताती है कि
शिक्षा जीवन को बदल सकती है और दूसरा मौका किसी का भविष्य सुधार सकता है। कहानी एक
आशावादी अंत के साथ यह दिखाती है कि हर व्यक्ति में अच्छा बनने की क्षमता होती है।
6. Q: How is the title “The Thief’s Story” justified?
A:
The title “The Thief’s Story” is appropriate because the narrator himself is a
thief. The story revolves around his actions, thoughts, transformation, and
moral conflict. While it begins as a tale of theft and trickery, it turns into
a personal journey of change and growth. The title also adds curiosity—it makes
the reader expect crime or suspense, but instead, they get a story of honesty
and transformation. So, the title perfectly reflects the central character’s
life and emotional journey from a thief to someone who wants to be honest.
6.
प्रश्न: “The Thief’s Story” शीर्षक किस
प्रकार उचित है?
उत्तर:
यह शीर्षक पूरी तरह उपयुक्त है क्योंकि यह कहानी एक चोर द्वारा
सुनाई गई है और उसकी भावनाओं, सोच, संघर्ष
और आत्म-परिवर्तन पर आधारित है। शुरुआत में यह एक साधारण चोरी की कहानी लगती है,
लेकिन अंत में यह आत्म-सुधार की यात्रा बन जाती है। शीर्षक जिज्ञासा
भी पैदा करता है, जिससे पाठक सोचते हैं कि यह एक अपराध की
कहानी होगी, जबकि वास्तव में यह एक सकारात्मक और प्रेरणादायक
कहानी है। इसलिए यह शीर्षक चरित्र और उसकी यात्रा को सही रूप से दर्शाता है।
7. Q: What role does education play in the story?
A:
Education plays a vital role in the story. For Hari Singh, learning to read and
write is more than just acquiring knowledge—it represents a chance at a better
future. Anil’s decision to teach Hari opens up new possibilities for him. When
Hari steals the money, he realizes that stealing will only give him short-term
pleasure, but education can change his life permanently. This realization
becomes a major reason for his return. Thus, education is shown as a powerful
tool for self-improvement and a way out of a life of crime.
7.
प्रश्न: इस कहानी में शिक्षा की क्या भूमिका है?
उत्तर:
इस कहानी में शिक्षा बदलाव का प्रतीक है। हरी सिंह के लिए
पढ़ना-लिखना सीखना केवल ज्ञान प्राप्त करना नहीं है, बल्कि
एक बेहतर भविष्य की ओर बढ़ने का अवसर है। अनिल जब उसे पढ़ाना शुरू करता है,
तो हरी को पहली बार महसूस होता है कि ईमानदारी से जीना भी संभव है।
चोरी से केवल अस्थायी सुख मिल सकता है, लेकिन शिक्षा स्थायी
बदलाव ला सकती है। यही सोच उसे चोरी छोड़ने के लिए प्रेरित करती है। इस प्रकार
शिक्षा को आत्म-सुधार और नैतिक जागरूकता का माध्यम बताया गया है।
8. Q: Compare and contrast the personalities of Anil and Hari Singh.
A:
Anil and Hari Singh are very different yet deeply connected. Anil is calm,
kind, and trusting. He lives a simple life and believes in doing the right
thing. He doesn’t judge Hari and treats him like a younger brother. Hari Singh,
on the other hand, is clever, street-smart, and initially dishonest. But he is
also curious, eager to learn, and capable of feeling guilt. While Anil
represents wisdom and compassion, Hari represents youth, temptation, and
potential for change. Their interaction creates the emotional heart of the
story.
8.
प्रश्न: अनिल और हरी सिंह के व्यक्तित्व की तुलना करें।
उत्तर:
अनिल और हरी सिंह दोनों एक-दूसरे से बहुत अलग हैं, लेकिन उनकी दोस्ती कहानी की आत्मा है। अनिल शांत, दयालु
और भरोसेमंद है। वह सरल जीवन जीता है और दूसरों को बिना आंका, उन्हें सम्मान देता है। हरी सिंह चालाक और चालबाज़ है, पर साथ ही वह सीखने को उत्सुक और सुधारने योग्य है। अनिल जहाँ परिपक्वता
और करुणा का प्रतीक है, वहीं हरी युवा जोश, प्रलोभन और बदलाव की संभावना को दर्शाता है। दोनों के बीच संबंध ही इस
कहानी को भावनात्मक गहराई देते हैं।
9. Q: What does Hari Singh mean when he says, “It was difficult to rob a trusting man”?
A:
When Hari Singh says this, he means that stealing from someone who trusts you
makes you feel guilty. If the victim is harsh or unkind, it's easier for a
thief to justify the theft. But when the person is gentle, generous, and
believes in you, it becomes morally hard to betray them. This is exactly what
happens with Hari. Anil's goodness creates a deep sense of guilt in him, and
that makes it harder for Hari to go through with the theft. It reflects the
emotional bond that forms between the two.
9.
प्रश्न: “एक विश्वास करने वाले इंसान को लूटना
मुश्किल होता है।” – इस कथन से हरी सिंह का क्या तात्पर्य था?
उत्तर:
हरी सिंह का मतलब था कि जब कोई व्यक्ति आप पर विश्वास करता है और
आपके साथ अच्छा व्यवहार करता है, तो उसे धोखा देना भावनात्मक
रूप से बहुत कठिन होता है। अगर कोई कठोर हो, तो उस पर चोरी
करना आसान होता है क्योंकि अपराधबोध नहीं होता। लेकिन जब अनिल जैसे दयालु और
ईमानदार व्यक्ति से चोरी करनी हो, तो आत्मग्लानि होती है।
यही कारण है कि हरी चोरी के बाद चैन से नहीं रह पाता और पैसे वापस रख देता है। यह
दिखाता है कि विश्वास का भावनाओं पर गहरा प्रभाव पड़ता है।
10. Q: Explain how the story ends on a hopeful note.
A:
The story ends on a hopeful note with Hari returning the stolen money and
deciding to give up his dishonest life. Anil’s quiet acceptance and continued
support signal a new beginning for Hari. Anil does not bring up the theft,
which shows he is willing to give Hari a second chance. He even continues
teaching him. This quiet act of forgiveness makes Hari believe in goodness. It
gives him hope for a better, honest future, making the ending positive and
inspiring.
10.
प्रश्न: यह कहानी किस प्रकार एक आशावादी अंत के साथ समाप्त होती है?
उत्तर:
कहानी का अंत बहुत सकारात्मक और प्रेरणादायक है। हरी सिंह पैसे वापस
रख देता है और चोरी छोड़ने का निश्चय करता है। अनिल भी बिना कुछ कहे उसे माफ कर
देता है और अगली सुबह उसे पढ़ाना जारी रखता है। यह व्यवहार हरी को यह विश्वास
दिलाता है कि वह बदल सकता है और उसका एक उज्जवल भविष्य हो सकता है। यह अंत दर्शाता
है कि अगर किसी को दूसरा मौका मिले और वह सही मार्गदर्शन पाए, तो वह जरूर सुधर सकता है।
| विषेय (Subjects) | पाठ्यक्रम (Syllabus) | नोट्स (Notes) |
|---|---|---|
हिन्दी | क्लिक करें | क्लिक करें |
अंग्रेजी | क्लिक करें | क्लिक करें |
विज्ञान | क्लिक करें | क्लिक करें |
गणित | क्लिक करें | क्लिक करें |
सामाजिक विज्ञान | क्लिक करें | क्लिक करें |
कला | क्लिक करें | क्लिक करें |
टिप्पणियाँ
एक टिप्पणी भेजें