The Thief's Story – Ruskin Bond: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

 

The Thief's Story – Ruskin Bond


 

 

 

 

 

 

 


 The Thief's Story – Ruskin Bond: Explanation


 

“The Thief’s Story” is a short and meaningful story written by Ruskin Bond. It teaches us about trust, kindness, and how people can change if they are given a chance. The story is about a young thief and a simple man named Anil. It shows how love and trust can be stronger than punishment and fear.

 

"चोर की कहानी" एक सरल लेकिन गहन कहानी है, जिसे प्रसिद्ध लेखक रस्किन बॉन्ड ने लिखा है। यह कहानी हमें विश्वास, दया, और सुधार की शक्ति के बारे में सिखाती है। इसमें एक युवा चोर और एक सरल, भले इंसान 'अनिल' के बीच की कहानी है। यह दिखाती है कि प्यार और भरोसा, सजा और डर से कहीं ज़्यादा असरदार हो सकते हैं।


 

Characters

1.  The Narrator (Thief) – A 15-year-old boy who steals to survive. He is smart, quick, and good at lying.

2.  Anil – A calm, honest, and kind man in his twenties who earns his living by writing and doing odd jobs.

 

मुख्य पात्र

1.  वक्ताकार (चोर)एक 15 वर्षीय लड़का जो जीविका के लिए चोरी करता है। चालाक, तेज़ और झूठ बोलने में माहिर।

2.  अनिलएक सादा, ईमानदार और दयालु व्यक्ति, जिसकी उम्र लगभग 25 साल है। वह लिखकर और छोटे-मोटे काम करके गुज़ारा करता है।


 

Beginning of the Story

The story starts with the thief meeting Anil at a wrestling match. The thief tells us that he used to change his name every month to avoid getting caught by the police. At that time, he had taken the name “Hari Singh”, which is likely fake.

He watches Anil closely and decides that he will try to be friends with him. Anil looks like a simple, kind man—perfect for someone like the thief who is looking for an easy target.

 

कहानी की शुरुआत

कहानी की शुरुआत एक कुश्ती के मैच से होती है, जहाँ चोर की मुलाकात अनिल से होती है। चोर बताता है कि वह हर महीने नाम बदलता है ताकि पुलिस से बच सके। इस समय वह खुद को "हरी सिंह" कहता है, जो कि झूठा नाम है।

वह अनिल को देखता है और सोचता है कि यह व्यक्ति बहुत सरल हैएकदम सही शिकार।


 

The Thief Makes a Move

Hari Singh begins a conversation and offers to work for Anil. At first, Anil refuses because he can’t afford to pay him. But Hari lies and says he will cook for free. Anil agrees and takes him home.

At Anil’s house, Hari cooks, but the food is terrible. Anil, instead of getting angry, teaches Hari how to cook properly. He also teaches him how to read and write. This surprises Hari because no one has ever cared to educate him before.

 

चालाकी से नज़दीकियाँ बढ़ाना

हरी सिंह अनिल से बात करता है और कहता है कि वह उसके लिए काम करना चाहता है। अनिल पहले मना कर देता है, क्योंकि वह तनख्वाह नहीं दे सकता। तब हरी सिंह झूठ बोलता है कि वह बिना पैसे के खाना बनाएगा। अनिल मान जाता है और उसे अपने घर ले जाता है।

घर में हरी जो खाना बनाता है, वह बहुत खराब होता है। लेकिन अनिल गुस्सा नहीं करता, बल्कि उसे खाना बनाना सिखाता है। धीरे-धीरे वह हरी को पढ़ना-लिखना भी सिखाने लगता है। हरी को यह देखकर हैरानी होती है क्योंकि किसी ने पहले कभी उसकी शिक्षा की परवाह नहीं की।


 

A New Life Begins

Hari enjoys his new life. He is learning new things and living comfortably without fear. Anil is very trusting. He doesn’t keep track of money and often leaves it lying around. Hari takes advantage of this and sometimes buys things from the market, keeping a bit of money for himself.

However, he starts feeling something new—guilt. Anil’s kindness and trust start changing him.

 

नई ज़िंदगी की शुरुआत

हरी को यह नई ज़िंदगी अच्छी लगने लगती है। वह बिना डर के रह रहा है और बहुत कुछ सीख रहा है। अनिल बहुत भरोसेमंद हैवह पैसों का हिसाब नहीं रखता और कई बार पैसे इधर-उधर छोड़ देता है। हरी कभी-कभी पैसे चुराकर कुछ चीज़ें खरीदता है और कुछ पैसा बचा लेता है।

लेकिन अब उसे अंदर से अपराधबोध महसूस होने लगता है। अनिल का भरोसा और दया उसे बदलने लगती है।


 

Temptation to Steal

One day, Anil brings home a bundle of notes. He had just sold a book to a publisher and got paid. Hari sees Anil putting the money under the mattress. This tempts him. He has never seen so much money in one place.

That night, while Anil is sleeping, Hari quietly steals the money and runs away. He plans to catch a train and leave the city.

 

चोरी का प्रलोभन

एक दिन अनिल एक किताब बेचकर घर आता है और उसके पास पैसों की एक गड्डी होती है। वह गड्डी को गद्दे के नीचे रख देता है। हरी इसे देखता है और लालच में आ जाता है।

रात में जब अनिल सो जाता है, तो हरी चोरी कर लेता है और घर से भाग जाता है। उसका प्लान ट्रेन पकड़कर शहर छोड़ने का है।


 

Moment of Change

As Hari walks through the streets and towards the railway station, something unexpected happens—he starts thinking. He thinks about how Anil trusted him, taught him, and treated him kindly.

He realizes that if he runs away now, he will lose not just a safe home, but also the chance to become something better. No one has ever tried to educate him before. Anil was helping him change his life. The money would last a few days, but the learning could change his future.

Standing on the platform, he decides not to run away.

 

अंदर की लड़ाई

रेलवे स्टेशन की ओर जाते हुए हरी के मन में बदलाव आने लगता है। वह सोचता है कि अनिल ने उसे कितना भरोसा दिया, उसे सिखाया, कभी डांटा नहीं।

अगर वह भाग जाता है, तो वह सिर्फ एक चोरी करके पैसे ही नहीं चुराएगा, बल्कि उस भरोसे को तोड़ेगा जो अनिल ने उस पर किया था। उसे एहसास होता है कि ये पैसे कुछ दिन चलेंगे, लेकिन शिक्षा उसका भविष्य बदल सकती है।

वह ट्रेन नहीं पकड़ता और वापस लौटने का फैसला करता है।


 

The Return

Hari quietly returns to Anil’s house. Anil is still asleep. Hari puts the money back under the mattress. It had gotten wet in the rain, but he doesn’t care. He goes to sleep, not knowing what will happen in the morning.

 

वापसी

हरी चुपचाप वापस आता है। अनिल सो रहा होता है। वह पैसे की गड्डी गद्दे के नीचे रख देता है। बारिश में पैसे भीग चुके होते हैं, लेकिन उसे फर्क नहीं पड़ता। वह सो जाता है, यह सोचकर कि सुबह क्या होगा, उसे नहीं पता।


 

Morning Surprise

The next morning, Anil gives Hari a five-rupee note. The note is damp, and Hari realizes Anil knows what he had done.

However, Anil doesn’t say anything. He doesn’t scold or confront him. Instead, he simply tells Hari they will continue with the writing lessons. Hari feels relieved and happy. He understands that Anil has forgiven him and is giving him another chance.

This quiet act of trust affects Hari deeply. He decides to stay and truly change.

 

सुबह का दृश्य

सुबह अनिल उठकर हरी को पाँच रुपये देता है। नोट गीला होता है, जिससे हरी समझ जाता है कि अनिल सब जान चुका है।

लेकिन अनिल कुछ नहीं कहता। वह उसे डाँटता नहीं, न ही सवाल करता है। बस इतना कहता है कि वे आज से पढ़ाई फिर से शुरू करेंगे।

हरी बहुत खुश और हल्का महसूस करता है। उसे समझ आ जाता है कि अनिल ने उसे माफ कर दिया है और एक नया मौका दिया है।


 

Main Themes and Lessons

1.  Trust Can Change People
Anil never scolds or punishes Hari. He trusts him and helps him learn. This trust helps the thief realize that he can live an honest life.

2.  Kindness Is Powerful
Anil’s gentle and forgiving nature touches the thief. Kindness, not fear, makes him return the stolen money.

3.  Everyone Deserves a Second Chance
Instead of judging Hari for his past, Anil gives him a chance to improve. This changes the boy’s future.

4.  Education Is Valuable
Hari realizes that money can disappear quickly, but knowledge stays with you forever. Education gives him hope for a better life.

5.  Personal Change Is Possible
The thief starts as a liar and a cheat, but by the end, he chooses honesty and self-improvement. The story shows that people can change when shown care.

 

मुख्य संदेश और शिक्षाएँ

1.  भरोसा लोगों को बदल सकता है
अनिल ने कभी हरी को डाँटा नहीं। उसका विश्वास ही वह कारण बना, जिससे हरी ने सुधरने का फैसला किया।

2.  दयालुता की शक्ति
डर से नहीं, बल्कि दया से हरी बदल गया। यह बताता है कि इंसान को समझने की ज़रूरत है।

3.  हर किसी को दूसरा मौका मिलना चाहिए
अनिल ने हरी के अतीत को नहीं देखा, बल्कि उसके सुधार की संभावना पर भरोसा किया।

4.  शिक्षा अमूल्य है
हरी को समझ में आता है कि पैसा खत्म हो सकता है, लेकिन ज्ञान जीवनभर साथ देता है।

5.  बदलाव संभव है
हरी कहानी की शुरुआत में चोर था, लेकिन अंत में एक अच्छा इंसान बनने की राह पर चल पड़ता है।


 

Conclusion

“The Thief’s Story” is short but powerful. It tells us that even those who make mistakes can change if they are treated with understanding and trust. Ruskin Bond writes in a simple, heartwarming way, showing that the thief is not a bad person—just a boy who needed guidance.

The story doesn’t end with police or punishment. It ends with quiet forgiveness and a fresh start. It’s a reminder that real change doesn’t come from fear—it comes from kindness.

 

निष्कर्ष

"चोर की कहानी" एक छोटी लेकिन प्रेरणादायक कहानी है। यह हमें सिखाती है कि गलतियाँ करने वाले लोग भी बदल सकते हैंअगर उन्हें प्यार, भरोसा और एक मौका मिले। रस्किन बॉन्ड ने इसे बेहद सरल और दिल को छूने वाले अंदाज़ में लिखा है।

यह कहानी पुलिस, सज़ा या डर पर नहीं, बल्कि माफ़ी, शिक्षा और भरोसे पर खत्म होती है। यही इसे खास बनाता है।


 

 

 

 

 

 


 The Thief's Story – Ruskin Bond: Word Meaning


 

Word Pronunciation (उच्चारण) Hindi Meaning (हिन्दी अर्थ)
Thiefथीफचोर
Deceiveडिसीवधोखा देना
Flatteryफ्लैटरीचापलूसी
Modestमॉडेस्टविनम्र
Appearancesअपियरेंसेज़दिखावा
Expressionsएक्सप्रेशन्सभाव
Wrestlingरेसलिंगकुश्ती
Approachedअप्रोच्डपास आना
Conversationकनवर्सेशनबातचीत
Willingnessविलिंगनेसइच्छा
Accommodationअकॉमोडेशनआवास
Consideredकन्सिडर्डविचारित
Employmentएम्प्लॉयमेंटरोजगार
Companionकम्पैनियनसाथी
Misleadingमिसलीडिंगभ्रमित करने वाला
Fictionalफिक्शनलकाल्पनिक
Persuasiveपर्स्वेसिवराज़ी कराने वाला
Instantइंस्टेंटतत्काल
Agreementएग्रीमेंटसमझौता
Confidenceकॉन्फिडेंसआत्मविश्वास
Occupationऑक्यूपेशनपेशा
Awarenessअवेयरनेसजागरूकता
Temptationटेम्पटेशनप्रलोभन
Circumstancesसर्कमस्टांसेज़परिस्थितियाँ
Dishonestyडिसऑनेस्टिबेईमानी
Innocenceइनोसेंसनिर्दोषता
Genuinelyजेन्युइनलीवास्तविक रूप से
Suspiciousसस्पिशससंदिग्ध
Cautiouslyकॉशस्लीसावधानी से
Hesitatedहेज़िटेटेडहिचकिचाया
Deliberateडिलिबरेटजानबूझकर
Identityआइडेंटिटीपहचान
Familiarफमिलियरपरिचित
Behaviorबिहेवियरव्यवहार
Unusualअन्यूज़ुअलअसामान्य
Graduallyग्रैजुअलीधीरे-धीरे
Settledसेटल्डबस गया
Earningअर्निंगकमाई
Comfortablyकम्फर्टेबलीआराम से
Adjustedएडजस्टेडअनुकूलित
Acceptanceअक्सेप्टेंसस्वीकृति
Partnershipपार्टनरशिपसाझेदारी
Affectionअफेक्शनस्नेह
Distractedडिस्ट्रैक्टेडध्यान भटका हुआ
Influencedइन्फ्लूएंस्टप्रभावित
Realizedरियलाइज़्डएहसास हुआ
Integrityइंटेग्रिटीईमानदारी
Betrayalबिट्रेयलविश्वासघात
Alertnessअलर्टनेससतर्कता
Hesitationहेज़िटेशनहिचकिचाहट
Suddenlyसडनलीअचानक
Clumsilyक्लम्ज़िलीभद्देपन से
Mattressमैट्रेसगद्दा
Unawareअनअवेयरअनजान
Quietlyक्वाइटलीचुपचाप
Unwillinglyअनविलिंगलीअनिच्छा से
Conscienceकॉन्शसअंतरात्मा
Stormyस्टॉर्मीतूफानी
Wetnessवेटनेसगीलापन
Emotionइमोशनभावना
Rain-soakedरेन-सोक्डभीगा हुआ
Conflictकॉन्फ्लिक्टसंघर्ष
Regretरिग्रेटपछतावा
Decisionडिसीजननिर्णय
Escapeएस्केपभागना
Platformप्लैटफॉर्ममंच / प्लेटफॉर्म
Disappearडिसअपियरगायब होना
Shadowsशैडोज़परछाइयाँ
Moralityमोरैलिटीनैतिकता
Remorseरिमोर्सपश्चाताप
Transformationट्रांसफॉर्मेशनपरिवर्तन
Redemptionरिडेम्प्शनमोक्ष / प्रायश्चित
Courageकरिजसाहस
Sleeplessस्लीपलेसनींद रहित
Silentlyसाइलेंटलीचुपचाप
Slippedस्लिप्डफिसला
Betrayedबिट्रेडधोखा दिया
Comfortकम्फर्टसांत्वना / आराम
Forgivenessफॉर्गिवनेसक्षमा
Understandingअंडरस्टैंडिंगसमझ
Reassuranceरीएश्योरेंसआश्वासन
Mentionमेंशनउल्लेख
Suspicionसस्पिशनसंदेह
Reactionरिएक्शनप्रतिक्रिया
Gestureजेस्चरइशारा
Rejectionरिजेक्शनअस्वीकृति
Continuationकंटिनुएशनजारी रहना
Relationshipरिलेशनशिपसंबंध
Expressionlessएक्सप्रेशनलेसभावशून्य
Curiosityक्यूरियोसिटीजिज्ञासा
Empathyएम्पथीसहानुभूति
Trustट्रस्टविश्वास
Convincedकन्विन्स्डविश्वास दिलाया
Literacyलिटरेसीसाक्षरता
Destinyडेस्टिनीनियति
Survivalसर्वाइवलबचाव / जीवन रक्षा
Acceptanceएक्सेप्टेंसस्वीकार करना
Justificationजस्टिफिकेशनऔचित्य
Potentialपोटेंशियलसंभावना
Redemptionरिडेम्प्शनप्रायश्चित
Influenceइन्फ्लुएन्सप्रभाव
Possibilityपॉसिबिलिटीसंभावना
Gratefulग्रेटफुलआभारी
Restlessnessरेस्टलेसनेसबेचैनी
Humilityह्यूमिलिटीविनम्रता
Innocentइनसेंटमासूम
Scarcityस्कार्सिटीकमी
Deceptionडिसेप्शनधोखा
Lonelinessलोनलीनेसअकेलापन
Recognitionरेकग्निशनपहचान
Suspenseसस्पेंसरहस्य
Motivationमोटिवेशनप्रेरणा
Valuesवैल्यूज़मूल्य
Insightइनसाइटअंतरदृष्टि
Simplicityसिम्प्लिसिटीसरलता
Complexityकॉम्प्लेक्सिटीजटिलता
Sensitivityसेंसिटिविटीसंवेदनशीलता
Unspokenअनस्पोकनअनकहा
Forgivenफॉर्गिवनक्षमा किया गया
Realizationरियलाइजेशनएहसास
Encouragementएन्करेजमेंटप्रोत्साहन
Communicationकम्युनिकेशनसंचार
Opportunityऑपर्च्युनिटीअवसर
Shelterशेल्टरशरण
Trustworthyट्रस्टवर्दीविश्वसनीय
Drenchedड्रेंच्डभीगा हुआ
Reactionरिएक्शनप्रतिक्रिया
Self-controlसेल्फ कंट्रोलआत्म-नियंत्रण
Maturityमैच्योरिटीपरिपक्वता
Avoidanceअवॉइडेंसटालना
Consequencesकॉन्सीक्वेन्सेज़परिणाम
Expressionएक्सप्रेशनअभिव्यक्ति
Identityआइडेंटिटीपहचान
Destinyडेस्टिनीकिस्मत
Companionshipकंपैनियनशिपसाथ
Dependenceडिपेंडेंसनिर्भरता
Desperationडेस्परेशनहताशा
Sincerityसिन्सेरिटीईमानदारी
Grudgeग्रजरंजिश
Accommodationअकॉमोडेशनआवास
Affectionअफेक्शनस्नेह
Nonchalanceनॉनशलेंसउदासीनता
Vulnerabilityवल्नरेबिलिटीकमज़ोरी
Considerationकन्सिडरेशनविचार
Self-respectसेल्फ रिस्पेक्टस्वाभिमान
Memoryमेमोरीस्मृति
Temperamentटेम्परामेंटस्वभाव
Indulgenceइंडल्जेन्सलिप्तता
Compromiseकॉम्प्रोमाइज़समझौता
Conflictकॉन्फ्लिक्टसंघर्ष
Redemptionरिडेम्प्शनमोक्ष / उद्धार
Stabilityस्टेबिलिटीस्थिरता
Observationऑब्ज़र्वेशनपर्यवेक्षण
Developmentडेवलपमेंटविकास
Expectationएक्सपेक्टेशनउम्मीद
Struggleस्ट्रगलसंघर्ष
Clarityक्लैरिटीस्पष्टता
Narrationनैरेशनवर्णन
Protagonistप्रोटैगोनिस्टमुख्य पात्र
Simplicityसिम्प्लिसिटीसरलता
Symbolismसिंबोलिज़्मप्रतीकात्मकता
Expressionएक्सप्रेशनअभिव्यक्ति
Interpretationइंटरप्रिटेशनव्याख्या
Perspectiveपर्स्पेक्टिवदृष्टिकोण
Interactionइंटरेक्शनसंवाद
Patienceपेशन्सधैर्य
Gratitudeग्रैटिट्यूडकृतज्ञता
Self-realizationसेल्फ रियलाइजेशनआत्मबोध
Circumstanceसर्कम्स्टेंसपरिस्थिति
Impulseइम्पल्सआवेग
Reflectionरिफ्लेक्शनचिंतन / प्रतिबिंब
Determinationडिटरमिनेशनदृढ़ संकल्प
Observationऑब्ज़र्वेशननिरीक्षण
Analysisअनालिसिसविश्लेषण
Contextकॉन्टेक्स्टप्रसंग
Foreshadowingफोरशैडोइंगपूर्व संकेत
Internalइंटरनलआंतरिक
Behaviorबिहेवियरव्यवहार
Subtletyसब्टल्टीसूक्ष्मता
Complexityकॉम्प्लेक्सिटीजटिलता
Motivationमोटिवेशनप्रेरणा
Awakeningअवेकनिंगजागृति
Disciplineडिसिप्लिनअनुशासन
Redemptionरिडेम्प्शनमोक्ष
Guidanceगाइडेंसमार्गदर्शन
Sufferingसफरिंगपीड़ा
Realignmentरिअलाइनमेंटपुनःसंरेखण
Evolutionएवोल्यूशनविकास / उत्क्रांति
Situationसिचुएशनस्थिति
Adaptabilityअडैप्टबिलिटीअनुकूलन क्षमता
Enlightenmentएन्लाइटनमेंटप्रबोधन
Mentorshipमेंटरशिपमार्गदर्शन
Resistanceरेज़िस्टेन्सप्रतिरोध
Transitionट्रांज़िशनसंक्रमण
Recognitionरेकग्निशनपहचान
Redemptionरिडेम्प्शनमोक्ष
Resolveरिज़ॉल्वसंकल्प
Self-worthसेल्फ वर्थआत्म-मूल्य

 

 

 

 

 

 


 The Thief's Story – Ruskin Bond: Summery


 

 


 Summary: The Thief’s Story – Ruskin Bond


 

“The Thief’s Story” by Ruskin Bond is about a 15-year-old thief who meets a simple and kind man named Anil. The thief introduces himself as Hari Singh and asks for work. Anil, a struggling writer, agrees to let him stay and even starts teaching him how to read and write.

Hari plans to rob Anil, but over time, he begins to enjoy the honesty and warmth in Anil’s company. One day, when Anil receives a large sum of money, Hari steals it and runs away. But as he reaches the railway station, he feels guilty. He realizes that Anil is the only person who ever trusted him and helped him change for the better.

In the end, Hari returns to Anil’s house and quietly puts the money back. The next morning, Anil says nothing about the theft. Instead, he gives Hari some money and continues teaching him. Hari feels grateful and decides to become an honest person.

 

सारांश: चोर की कहानीरस्किन बॉन्ड

चोर की कहानी रस्किन बॉन्ड द्वारा लिखित एक प्रेरणादायक कहानी है, जो एक 15 वर्षीय चोर की ज़िंदगी के बदलाव को दर्शाती है। यह चोर खुद को हरी सिंह कहता है और एक सरल, भले इंसान अनिल से काम माँगता है। अनिल एक संघर्षरत लेखक है, जो उसे रहने की जगह देता है और पढ़ना-लिखना भी सिखाने लगता है।

शुरू में हरी सिंह अनिल को धोखा देने और उसके पैसे चुराने की सोचता है। लेकिन जैसे-जैसे समय बीतता है, वह अनिल की सच्चाई और दयालुता से प्रभावित होने लगता है। एक दिन अनिल को बड़ी रकम मिलती है, जिसे देखकर हरी सिंह उसे चुरा लेता है और स्टेशन की ओर भाग जाता है।

लेकिन स्टेशन पहुँचकर उसका मन बदल जाता है। उसे अनिल का भरोसा याद आता है और यह भी एहसास होता है कि अनिल ही पहला व्यक्ति है जिसने उस पर विश्वास किया और उसे सुधारने का मौका दिया।

अंत में वह वापस लौटता है और चोरी किए गए पैसे चुपचाप वापस रख देता है। अगली सुबह अनिल कुछ नहीं कहता, बल्कि उसे पैसे देता है और पढ़ाई जारी रखने को कहता है। हरी सिंह यह देखकर भावुक होता है और ईमानदार इंसान बनने का फैसला करता है।


 

 

 

 

 

 


 The Thief's Story – Ruskin Bond: Question Answer


 


30 Short Questions and Answers – “The Thief’s Story”


 

1. Q: Who wrote “The Thief’s Story”?

A: Ruskin Bond.

 

प्र: “The Thief’s Story” किसने लिखी?
उ: रस्किन बॉन्ड।


 

2. Q: What was the narrator’s real name?

A: It is not revealed in the story.

 

प्र: कहानी में चोर का असली नाम क्या था?
उ: कहानी में उसका असली नाम नहीं बताया गया।


 

3. Q: What name did the narrator use?

A: Hari Singh.

 

प्र: चोर ने किस नाम का इस्तेमाल किया?
उ: हरी सिंह।


 

4. Q: How old was Hari Singh?

A: 15 years old.

 

प्र: हरी सिंह की उम्र क्या थी?
उ: 15 साल।


 

5. Q: Who was Anil?

A: A kind and simple man who hired Hari Singh.

 

प्र: अनिल कौन था?
उ: एक सरल और दयालु व्यक्ति, जिसने हरी सिंह को काम दिया।


 

6. Q: What was Anil’s profession?

A: He was a writer and did odd jobs to earn money.

 

प्र: अनिल का पेशा क्या था?
उ: वह एक लेखक था और छोटे-मोटे काम करके पैसे कमाता था।


 

7. Q: Where did Hari Singh meet Anil?

A: At a wrestling match.

 

प्र: हरी सिंह की अनिल से मुलाक़ात कहाँ हुई?
उ: एक कुश्ती प्रतियोगिता में।


 

8. Q: Why did Hari want to work for Anil?

A: So he could rob him later.

 

प्र: हरी सिंह अनिल के साथ क्यों रहना चाहता था?
उ: ताकि वह बाद में उसे लूट सके।


 

9. Q: What work did Hari agree to do?

A: Cooking and other chores.

 

प्र: हरी सिंह ने कौन-सा काम करने की पेशकश की?
उ: खाना बनाना और अन्य छोटे काम।


 

10.  Q: Did Anil pay Hari at first?

A: No, he didn’t.

 

प्र: क्या अनिल ने शुरू में उसे वेतन दिया?
उ: नहीं, उसने पैसे नहीं दिए।


 

11.  Q: Was Hari a good cook?

A: No, his first meal was terrible.

 

प्र: क्या हरी अच्छा खाना बनाता था?
उ: नहीं, उसकी पहली कोशिश बहुत खराब थी।


 

12.  Q: What did Anil do when Hari cooked badly?

A: He taught him how to cook.

 

प्र: अनिल ने खराब खाना बनाने पर क्या किया?
उ: उसने हरी को खाना बनाना सिखाया।


 

13.  Q: What else did Anil teach Hari?

A: How to read and write.

 

प्र: अनिल ने हरी को और क्या सिखाया?
उ: पढ़ना और लिखना।


 

14.  Q: How did Hari feel about learning?

A: He liked it and wanted to become educated.

 

प्र: हरी को पढ़ाई कैसी लगी?
उ: उसे पढ़ाई अच्छी लगी और वह पढ़ा-लिखा बनना चाहता था।


 

15.  Q: How did Hari steal small amounts of money?

A: By buying groceries and keeping the change.

 

प्र: हरी थोड़े पैसे कैसे चुराता था?
उ: वह बाज़ार से सामान लाकर बची हुई रकम रख लेता था।


 

16.  Q: What made Hari decide to steal a big amount?

A: Anil brought home a bundle of money.

 

प्र: हरी ने बड़ी रकम चुराने का निर्णय कब लिया?
उ: जब अनिल घर बड़ी राशि लेकर आया।


 

17.  Q: Where did Anil keep the money?

A: Under the mattress.

 

प्र: अनिल ने पैसे कहाँ रखे थे?
उ: गद्दे के नीचे।


 

18.  Q: What did Hari do after stealing the money?

A: He ran away to the railway station.

 

प्र: पैसे चुराने के बाद हरी ने क्या किया?
उ: वह स्टेशन की ओर भाग गया।


 

19.  Q: Did Hari board the train?

A: No, he did not.

 

प्र: क्या हरी ने ट्रेन पकड़ी?
उ: नहीं, उसने ट्रेन नहीं पकड़ी।


 

20.  Q: Why didn’t Hari board the train?

A: He felt guilty and didn’t want to lose Anil’s trust.

 

प्र: हरी ने ट्रेन क्यों नहीं पकड़ी?
उ: उसे पछतावा हुआ और वह अनिल का विश्वास नहीं तोड़ना चाहता था।


 

21.  Q: Where did Hari go after leaving the station?

A: Back to Anil’s house.

 

प्र: स्टेशन छोड़ने के बाद हरी कहाँ गया?
उ: वह वापस अनिल के घर गया।


 

22.  Q: What did Hari do with the stolen money?

A: He put it back under the mattress.

 

प्र: चोरी किए गए पैसे का हरी ने क्या किया?
उ: उसने पैसे चुपचाप गद्दे के नीचे रख दिए।


 

23.  Q: Did Anil know about the theft?

A: Yes, he guessed it but said nothing.

 

प्र: क्या अनिल को चोरी का पता चल गया था?
उ: हाँ, उसे अंदाज़ा हो गया था लेकिन उसने कुछ नहीं कहा।


 

24.  Q: What did Anil give Hari the next morning?

A: A five-rupee note.

 

प्र: अगली सुबह अनिल ने हरी को क्या दिया?
उ: एक पाँच रुपये का नोट।


 

25.  Q: What did Anil promise Hari?

A: To continue teaching him.

 

प्र: अनिल ने हरी से क्या वादा किया?
उ: कि वह उसे पढ़ाना जारी रखेगा।


 

26.  Q: What did Hari realize about stealing?

A: That learning to read and write was more valuable than money.

 

प्र: हरी ने चोरी के बारे में क्या सीखा?
उ: कि पढ़ाई-लिखाई पैसे से कहीं अधिक कीमती है।


 

27.  Q: What change occurred in Hari?

A: He decided to give up stealing and live honestly.

 

प्र: हरी में क्या बदलाव आया?
उ: उसने चोरी छोड़कर ईमानदार बनने का निश्चय किया।


 

28.  Q: What quality of Anil changed Hari?

A: His kindness and trust.

 

प्र: अनिल की किस विशेषता ने हरी को बदला?
उ: उसकी दयालुता और विश्वास।


 

29.  Q: What is the central message of the story?

A: Trust and kindness can reform a person.

 

प्र: इस कहानी का मुख्य संदेश क्या है?
उ: विश्वास और दया किसी को भी सुधार सकते हैं।


 

30.  Q: What kind of ending does the story have?

A: A hopeful and positive one.

 

प्र: इस कहानी का अंत कैसा है?
उ: आशावादी और सकारात्मक।


 

 

 

 

 

 


10 Long Questions and Answers -“The Thief’s Story”


 

1. Q: What does the story “The Thief’s Story” tell us about the impact of kindness and trust on human behavior?

A:
The story beautifully shows how kindness and trust can bring change in even a dishonest person. Hari Singh, a 15-year-old thief, targeted Anil only to rob him. But Anil’s trusting and generous nature made a deep impact on Hari. Anil not only gave him shelter and food but also began to teach him how to read and write. When Hari stole Anil’s money and was ready to escape, he felt a sense of guilt. He realized that Anil’s trust and the chance to be educated were far more valuable than stolen money. This made him return and put the money back. In the end, Hari decided to live an honest life, proving that love and trust can truly reform a person.

 

1. प्रश्न: कहानी “The Thief’s Story” से हमें दया और विश्वास के मानव व्यवहार पर क्या प्रभाव पता चलता है?

उत्तर:
यह कहानी दर्शाती है कि दया और विश्वास से एक बेईमान व्यक्ति में भी बदलाव लाया जा सकता है। 15 साल का हरी सिंह अनिल को लूटने के इरादे से उसके पास आता है, लेकिन अनिल का सरल स्वभाव, उदारता और उस पर किया गया विश्वास उसके मन को छू जाता है। अनिल उसे खाना, रहने की जगह देता है और पढ़ना-लिखना भी सिखाता है। जब हरी अनिल के पैसे चुराकर भागता है, तो उसे अपराधबोध होता है और वह महसूस करता है कि अनिल का भरोसा और शिक्षा का अवसर पैसों से कहीं अधिक मूल्यवान है। अंततः वह पैसे वापस रख देता है और ईमानदार जीवन जीने का निश्चय करता है।


 

2. Q: Why did Hari Singh return to Anil after stealing the money? What does it show about his character?

A:
Hari Singh returned because his conscience didn’t allow him to betray the trust Anil had shown. Although he had run away with 600 rupees, the thought of losing Anil’s friendship and the opportunity to learn made him regret his action. He realized that money would soon be spent, but knowledge would change his life forever. His return shows that deep inside, he wasn’t a hardened criminal. It shows that he had a good heart, and given the right guidance and support, he could change. His decision to return reflects the beginning of transformation in his character.

 

2. प्रश्न: हरी सिंह पैसे चुराने के बाद अनिल के पास क्यों लौट आया? इससे उसके चरित्र के बारे में क्या पता चलता है?

उत्तर:
हरी सिंह लौटा क्योंकि उसका अंतर्मन अनिल के विश्वास को तोड़ना नहीं चाहता था। उसने
600 चुराए थे, लेकिन अनिल की दोस्ती और पढ़ाई का अवसर खो देने का डर उसे पछतावे से भर देता है। वह जानता था कि पैसे जल्द खत्म हो जाएंगे, लेकिन ज्ञान उसका भविष्य बदल सकता है। यह दर्शाता है कि हरी मूलतः एक कठोर अपराधी नहीं था, बल्कि एक ऐसा व्यक्ति था जो सही मार्गदर्शन से बदल सकता था। उसका लौटना उसके आत्मिक परिवर्तन की शुरुआत को दर्शाता है।


 

3. Q: How does Anil’s behavior help in changing Hari Singh’s life?

A:
Anil plays a key role in changing Hari Singh’s life. Unlike others, Anil doesn’t judge or punish Hari. Instead, he offers him food, shelter, and education. Anil’s honest and simple lifestyle deeply affects Hari. When Anil earns money, he doesn’t boast or keep count, showing his detachment from material wealth. Even after Hari returns the stolen money, Anil doesn’t confront him but silently forgives him. This mature and silent handling of the situation touches Hari. He feels valued and trusted, which motivates him to leave his life of theft behind. Anil’s compassion becomes the turning point in Hari’s life.

 

3. प्रश्न: अनिल का व्यवहार हरी सिंह के जीवन को कैसे बदलता है?

उत्तर:
अनिल हरी सिंह के जीवन में बदलाव लाने में एक महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है। वह न तो उसे जज करता है और न ही सज़ा देता है, बल्कि उसे भोजन, आश्रय और शिक्षा देता है। अनिल की ईमानदारी और सरल जीवनशैली हरी को गहराई से प्रभावित करती है। अनिल पैसे मिलने पर घमंड नहीं करता और हिसाब भी नहीं रखता। जब हरी पैसे वापस रख देता है, तब भी अनिल कुछ नहीं कहता और चुपचाप उसे माफ कर देता है। यह सहानुभूति और विश्वास हरी को प्रेरित करता है कि वह चोरी छोड़कर ईमानदारी से जीवन जीए।


 

4. Q: Describe the internal conflict Hari Singh experiences after stealing the money.

A:
After stealing the money from under Anil’s mattress, Hari Singh experiences a strong internal conflict. On one hand, he is excited about the money and dreams of a better life. On the other hand, he feels guilty for betraying someone who had trusted him. As he walks to the railway station, he is troubled by thoughts of Anil’s kindness—how he taught him to cook, read, and write. He realizes that he is throwing away a chance to change his life. This mental struggle makes him return and keep the money back. The conflict shows that Hari’s conscience is alive and he truly wants to change.

 

4. प्रश्न: चोरी के बाद हरी सिंह को किस प्रकार का आंतरिक संघर्ष होता है?

उत्तर:
पैसे चुराने के बाद हरी सिंह का मन कई भावनाओं से टकराता है। एक ओर वह पैसों से खुश होता है और भविष्य के सपने देखता है, दूसरी ओर उसे अनिल की दया और विश्वास याद आते हैं। अनिल ने उसे खाना बनाना, पढ़ना और लिखना सिखाया था। वह महसूस करता है कि वह एक अच्छा मौका गंवा रहा है। यह अंतर्द्वंद्व उसे वापस लौटने और पैसे रखने के लिए प्रेरित करता है। यह दर्शाता है कि उसके भीतर इंसानियत और सही-गलत की समझ अभी ज़िंदा है।


 

5. Q: What message does Ruskin Bond convey through the story “The Thief’s Story”?

A:
The main message of the story is that kindness and trust can bring out the good in anyone, even a thief. Ruskin Bond shows that people are not born criminals; circumstances and lack of guidance often lead them down the wrong path. But if given a chance and treated with respect, they can change. The story also highlights the value of education and the power of second chances. Instead of punishment, love and understanding can be far more effective in reforming someone. The story ends on a hopeful note, showing that every person has the potential to become better.

 

5. प्रश्न: रस्किन बॉन्ड इस कहानी के माध्यम से क्या संदेश देना चाहते हैं?

उत्तर:
इस कहानी के माध्यम से रस्किन बॉन्ड यह संदेश देते हैं कि दया, विश्वास और शिक्षा किसी भी व्यक्ति को सुधार सकते हैं। कोई भी व्यक्ति जन्मजात अपराधी नहीं होता, बल्कि परिस्थितियाँ उसे गलत राह पर ले जाती हैं। अगर उसे समझदारी और प्रेम से मार्गदर्शन मिले, तो वह सुधर सकता है। यह कहानी यह भी बताती है कि शिक्षा जीवन को बदल सकती है और दूसरा मौका किसी का भविष्य सुधार सकता है। कहानी एक आशावादी अंत के साथ यह दिखाती है कि हर व्यक्ति में अच्छा बनने की क्षमता होती है।


 

6. Q: How is the title “The Thief’s Story” justified?

A:
The title “The Thief’s Story” is appropriate because the narrator himself is a thief. The story revolves around his actions, thoughts, transformation, and moral conflict. While it begins as a tale of theft and trickery, it turns into a personal journey of change and growth. The title also adds curiosity—it makes the reader expect crime or suspense, but instead, they get a story of honesty and transformation. So, the title perfectly reflects the central character’s life and emotional journey from a thief to someone who wants to be honest.

 

6. प्रश्न: “The Thief’s Story” शीर्षक किस प्रकार उचित है?

उत्तर:
यह शीर्षक पूरी तरह उपयुक्त है क्योंकि यह कहानी एक चोर द्वारा सुनाई गई है और उसकी भावनाओं, सोच, संघर्ष और आत्म-परिवर्तन पर आधारित है। शुरुआत में यह एक साधारण चोरी की कहानी लगती है, लेकिन अंत में यह आत्म-सुधार की यात्रा बन जाती है। शीर्षक जिज्ञासा भी पैदा करता है, जिससे पाठक सोचते हैं कि यह एक अपराध की कहानी होगी, जबकि वास्तव में यह एक सकारात्मक और प्रेरणादायक कहानी है। इसलिए यह शीर्षक चरित्र और उसकी यात्रा को सही रूप से दर्शाता है।


 

7. Q: What role does education play in the story?

A:
Education plays a vital role in the story. For Hari Singh, learning to read and write is more than just acquiring knowledge—it represents a chance at a better future. Anil’s decision to teach Hari opens up new possibilities for him. When Hari steals the money, he realizes that stealing will only give him short-term pleasure, but education can change his life permanently. This realization becomes a major reason for his return. Thus, education is shown as a powerful tool for self-improvement and a way out of a life of crime.

 

7. प्रश्न: इस कहानी में शिक्षा की क्या भूमिका है?

उत्तर:
इस कहानी में शिक्षा बदलाव का प्रतीक है। हरी सिंह के लिए पढ़ना-लिखना सीखना केवल ज्ञान प्राप्त करना नहीं है, बल्कि एक बेहतर भविष्य की ओर बढ़ने का अवसर है। अनिल जब उसे पढ़ाना शुरू करता है, तो हरी को पहली बार महसूस होता है कि ईमानदारी से जीना भी संभव है। चोरी से केवल अस्थायी सुख मिल सकता है, लेकिन शिक्षा स्थायी बदलाव ला सकती है। यही सोच उसे चोरी छोड़ने के लिए प्रेरित करती है। इस प्रकार शिक्षा को आत्म-सुधार और नैतिक जागरूकता का माध्यम बताया गया है।


 

8. Q: Compare and contrast the personalities of Anil and Hari Singh.

A:
Anil and Hari Singh are very different yet deeply connected. Anil is calm, kind, and trusting. He lives a simple life and believes in doing the right thing. He doesn’t judge Hari and treats him like a younger brother. Hari Singh, on the other hand, is clever, street-smart, and initially dishonest. But he is also curious, eager to learn, and capable of feeling guilt. While Anil represents wisdom and compassion, Hari represents youth, temptation, and potential for change. Their interaction creates the emotional heart of the story.

 

8. प्रश्न: अनिल और हरी सिंह के व्यक्तित्व की तुलना करें।

उत्तर:
अनिल और हरी सिंह दोनों एक-दूसरे से बहुत अलग हैं, लेकिन उनकी दोस्ती कहानी की आत्मा है। अनिल शांत, दयालु और भरोसेमंद है। वह सरल जीवन जीता है और दूसरों को बिना आंका, उन्हें सम्मान देता है। हरी सिंह चालाक और चालबाज़ है, पर साथ ही वह सीखने को उत्सुक और सुधारने योग्य है। अनिल जहाँ परिपक्वता और करुणा का प्रतीक है, वहीं हरी युवा जोश, प्रलोभन और बदलाव की संभावना को दर्शाता है। दोनों के बीच संबंध ही इस कहानी को भावनात्मक गहराई देते हैं।


 

9. Q: What does Hari Singh mean when he says, “It was difficult to rob a trusting man”?

A:
When Hari Singh says this, he means that stealing from someone who trusts you makes you feel guilty. If the victim is harsh or unkind, it's easier for a thief to justify the theft. But when the person is gentle, generous, and believes in you, it becomes morally hard to betray them. This is exactly what happens with Hari. Anil's goodness creates a deep sense of guilt in him, and that makes it harder for Hari to go through with the theft. It reflects the emotional bond that forms between the two.

 

9. प्रश्न: एक विश्वास करने वाले इंसान को लूटना मुश्किल होता है।” – इस कथन से हरी सिंह का क्या तात्पर्य था?

उत्तर:
हरी सिंह का मतलब था कि जब कोई व्यक्ति आप पर विश्वास करता है और आपके साथ अच्छा व्यवहार करता है, तो उसे धोखा देना भावनात्मक रूप से बहुत कठिन होता है। अगर कोई कठोर हो, तो उस पर चोरी करना आसान होता है क्योंकि अपराधबोध नहीं होता। लेकिन जब अनिल जैसे दयालु और ईमानदार व्यक्ति से चोरी करनी हो, तो आत्मग्लानि होती है। यही कारण है कि हरी चोरी के बाद चैन से नहीं रह पाता और पैसे वापस रख देता है। यह दिखाता है कि विश्वास का भावनाओं पर गहरा प्रभाव पड़ता है।


 

10. Q: Explain how the story ends on a hopeful note.

A:
The story ends on a hopeful note with Hari returning the stolen money and deciding to give up his dishonest life. Anil’s quiet acceptance and continued support signal a new beginning for Hari. Anil does not bring up the theft, which shows he is willing to give Hari a second chance. He even continues teaching him. This quiet act of forgiveness makes Hari believe in goodness. It gives him hope for a better, honest future, making the ending positive and inspiring.

 

10. प्रश्न: यह कहानी किस प्रकार एक आशावादी अंत के साथ समाप्त होती है?

उत्तर:
कहानी का अंत बहुत सकारात्मक और प्रेरणादायक है। हरी सिंह पैसे वापस रख देता है और चोरी छोड़ने का निश्चय करता है। अनिल भी बिना कुछ कहे उसे माफ कर देता है और अगली सुबह उसे पढ़ाना जारी रखता है। यह व्यवहार हरी को यह विश्वास दिलाता है कि वह बदल सकता है और उसका एक उज्जवल भविष्य हो सकता है। यह अंत दर्शाता है कि अगर किसी को दूसरा मौका मिले और वह सही मार्गदर्शन पाए, तो वह जरूर सुधर सकता है।


 

टिप्पणियाँ

ये भी पढें....

चित्रकला (Drawing and Painting)

Footprints Without Feet – H. G. Wells: Summery

जन्तुओं में प्रजनन (Reproduction in Animals)

जैव प्रक्रम - पौधो तथा जन्तुओं में पोषण, श्वसन, परिवहन तथा उत्सर्जन की मूलभूत अवधारणा (Life processes- Basic concepts of nutrition, respiration, transportation and excretion in plants and animals)

उपसर्ग और प्रत्यय (Prefix and Suffix)

The Making of a Scientist – Robert W. Peterson: Explanation

The Midnight Visitor – Robert Arthur: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer

The Making of a Scientist – Robert W. Peterson: Word Meaning

उदारीकरण, वैश्वीकरण और निजीकरण (Liberalization, Globalization, and Privatization)

A Question of Trust – Victor Canning: Explanation, Word Meaning, Summery and Question Answer